17.4.2008 klo 11:03

Aluepolitiikka yrityslähtöiseksi – osaavan työvoiman saatavuus turvattava

Suomen Yrittäjät haluaa muuttaa aluepolitiikan yrityslähtöiseksi, jolloin kaikkien aluepoliittisten toimien tavoitteena olisi yritysten toimintaedellytysten parantaminen. Tästä esimerkkinä on oppilaitosten ja yritysten yhteistyö, jonka tavoitteena on osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen maan kaikissa osissa. Koulutuspolitiikka on nähtävä nykyistä kiinteämpänä osana elinkeinopolitiikkaa. Tasapainoinen aluekehitys edellyttää, että koulutuspalvelujen saatavuus, saavutettavuus ja korkea laatu turvataan.

– Yritysten ja oppilaitosten käytännön yhteistyö kaipaa kehittämistä. Tämä tarkoittaa oppilaitosten työelämäyhteyksien tiivistämistä, yrittäjien osuuden lisäämistä oppilaitosten hallinnossa ja yrittäjien hyödyntämistä kouluttajina yrittäjyysopetuksessa, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen linjaa.

PARAS-hankkeen hyvä toteutus aluepoliittisesti tärkeää

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksella, PARAS-hankkeella, vaikutetaan merkittävästi yritystoiminnan edellytyksiin kunnissa. Hankkeen toteutuksessa on siirrettävä painopiste kuntien hallintorakenteen uudistamisesta palvelurakenteiden uudistamiseen.

– Kuntien on keskityttävä palveluiden järjestämiseen niiden tuottamisen sijasta. Näin vahvistetaan kuntien elinvoimaisuutta ja luodaan yrittäjyydelle uusia mahdollisuuksia. Kuntien lisääntyvä liikelaitostoiminta on uhka markkinoiden toimivuudelle. Kuntien ei tule harjoittaa yritysten kanssa kilpailevaa elinkeinotoimintaa, Wuorinen vaatii.

Julkistettu aluekehityslinjaus on hyväksytty Suomen Yrittäjien hallituksessa 1.4.2008. Linjauksessa tehdään esityksiä koulutuspolitiikan ja kuntien palvelurakenteiden lisäksi hallinnon uudistuksesta osana aluekehitystä, EU:n rakennerahastojen toiminnasta, verotuksesta ja työvoimapolitiikasta, infrastruktuurista sekä päätöksenteon vaikutusten arvioinnista.

>> Suomen Yrittäjien linjaukset alueiden kehittämiseksi

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 050 537 6707 ja johtaja Antti Neimala