20.12.2005 klo 10:58

e-lasku yleistyy myös pk-yrityssektorissa

15 vuotta sitten 1990-luvun alussa pankkien yrityksille tarjoamat palvelut olivat joko täysin ilmaisia tai ne oli hinnoiteltu hyvin edulliseen, kustannuksia vastaamattomaan hintaan. Laman jälkeen pankit nostivat nopeasti palvelujensa hintaa ja ryhtyivät samanaikaisesti tarjoamaan asiakasyrityksilleen aiempaa huomattavasti tehokkaampia välineitä yritysten maksuliikenteen hoitamiseen.

Viime vuosina suuntaus onkin ollut siirtyä laajaan ja syvälliseen sähköisten välineiden käyttämiseen yritysten maksuliikenteen hoitamisessa, todetaan Suomen Pankin ja Suomen Yrittäjien tekemässä selvityksessä, jossa tiedusteltiin yritysten sähköisten maksuliikennevälineiden käyttöä ja tulevaisuuden suunnitelmia. Sähköpostikyselyyn vastasi 843 yritystä.

Pienten ja keskisuurten yritysten laskujen maksutavoissa on tällä hetkellä selvästi kaksi tapaa ylitse muiden, johtaja Risto Suominen Suomen Yrittäjistä toteaa.

– Noin puolet yrityksistä käyttää maksamisessa internetiä tai verkkopankkia, mutta runsas 40 prosenttia maksaa tilisiirrolla pankkiyhteysohjelmaa käyttäen. Tulevaisuudessa tilanne näyttää muuttuvan siten, että kolmanneksi merkittäväksi maksutavaksi nouse e-lasku.

Näyttäisi siltä, että tulevaisuudessa tilisiirrolla pankkiyhteysohjelmaa käyttäen tapahtuva maksaminen tulee jossain määrin menettämään markkinaosuuttaan, Risto Suominen arvioi.

Ylivoimainen viitesiirto

Viitesiirrolla tapahtuva laskujen vastaanottaminen on tällä hetkellä täysin ylivoimainen käytäntö yrityselämässä, sillä kaikista laskujen vastaanottamisesta viitesiirtoja on noin kaksi kolmasosaa. Jatkossa viitesiirron rinnalla merkittävä tapa vastaanottaa laskuja on e-lasku, Suominen sanoo.

– Verkkolaskutuksen keskeisimpinä hyötyinä nähdään nopeus ja manuaalisten työvaiheiden väheneminen. Pk-yritysten ollessa laskun vastaanottajana nähdään verkkolaskutuksen keskeisimpinä hyötyinä virheiden väheneminen ja kirjanpidon automatisoituminen.

Risto Suomisen mukaan yritykset näyttävät olevan haluttomia siirtymään omassa asiakashinnoittelussaan maksutapapohjaiseen hinnoitteluun siten, että edullisia maksutapoja käytettäessä tuotteen hinnat olisivat edullisemmat kuin käytettäessä tehokkuudeltaan heikompia maksutapoja.

– Vain runsas kolmannes yrittäjistä ilmoittaa olevansa valmis siirtymään tällaiseen maksutapapohjaiseen asiakashinnoitteluun.

Sähköisten maksuvälineiden käyttö pk-yritysten maksuliikenteessä

Lisätiedot:
Suomen Yrittäjät, johtaja Risto Suominen, p. (09) 2292 2932, 0500 417 889