15.9.2004 klo 16:10

EK ja SY ovat sopineet työmarkkinapoliittisen yhteistyön laajentamisesta

Elinkeinoelämän keskusliitto ja Suomen Yrittäjät ovat sopineet yhteistyön tiivistämisestä järjestöjen kesken. EK näkee tärkeänä laajentaa yhteistyötä erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten suhteellisen osuuden kasvaessa jäsenkunnassa. Järjestöt edustavat yli 100 000 pientä ja keskisuurta yritystä. Niistä pk-työnantajayrityksiä on 54 000, ja ne antavat työtä noin 550 000 työntekijälle.

Järjestöjen kesken on perinteisesti ollut säännönmukaista yhteistyötä elinkeinopoliittisessa edunvalvonnassa ja kannanottojen valmistelussa. Sopimuksen tavoitteena on tämän yhteistyön vahvistaminen sekä sen laajentaminen myös työmarkkinatoimintaan.

Molempien järjestöjen puheenjohtajistot tulevat kokoontumaan yhdessä 3–4 kertaa vuodessa käsittelemään ajankohtaisia asioita. Näissä kokouksissa ovat mukana myös molempien järjestöjen toimitusjohtajat.

Työmarkkinayhteistyötä tiivistetään kutsumalla SY:n toimitusjohtaja EK:n työehtosopimuksia käsittelevän valiokunnan kokouksiin. Lisäksi on sovittu työmarkkinoita koskevan informaation sekä asiantuntijatapaamisten lisäämisestä.

Elinkeinoelämän keskusliiton perustaminen on luonut aiempaa paremmat edellytykset vaikuttaa päätöksentekoon yhteisten kannanottojen ja näkemysten kautta. EK edustaa kaikkiaan noin 16 000 työnantajayritystä, joiden palveluksessa on yhteensä noin 900 000 työntekijää. EK:n jäsenyrityksistä 96 prosenttia on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, ja niiden palveluksessa on 400 000 työntekijää. Suurimmat ulkopuolella olevat työnantajatahot ovat julkinen hallinto, valtio ja kunnat sekä kirkko.

Suomen Yrittäjien jäsenkuntaan kuuluu kaikkiaan 88 000 jäsenyritystä. Niissä on noin 340 000 työntekijää. Jäsenyrityksistä noin 4 000 on jäsenenä myös EK:ssa. SY:n jäsenenä on 38 000 sellaista työnantajayritystä, jotka eivät kuulu mihinkään työnantajaliittoon. Niissä työehdot määräytyvät ns. yleissitovuuden perusteella. Niiden palveluksessa on kaikkiaan noin 200 000 työntekijää (ml. palkansaaja-asemassa olevat perheenjäsenet).

Perinteinen yhteistyö verotuksen, rahoituksen, koulutuksen, tutkimuksen ja kansainvälistymisen sekä sosiaalilainsäädännön osalta jatkuu. Työmarkkinapolitiikassa yhteistyötä on ollut TT:n pk-yritysvaltuuskunnan kanssa, mutta nyt sitä pyritään laajentamaan ja säännönmukaistamaan. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa suomalaisten yritysten ja niissä tehtävän työn kilpailukykyä sekä työehtoja koskevaa neuvotteluasemaa. Siihen pyritään lisäämällä yhteistä valmistelua ja tietojen vaihtoa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Leif Fagernäs/EK, puh. (09) 6868 2401