10.9.2008 klo 15:59

Hallitukselta huono esitys yritysten sukupolvenvaihdosten verotuksesta

Hallituksen täydentävä esitys yritysten sukupolvenvaihdosten perintö- ja lahjaverohuojennuksesta on ristiriidassa hallituksen omien yrittäjyyttä edistävien tavoitteiden kanssa. Hallituksen päätös rankaisee sellaisia vakavaraisia yrityksiä, jotka ovat harjoittaneet maltillista osingonjakopolitiikkaa ja kerryttäneet taloudellista puskuria yritystoiminnan mahdollista laskusuhdannetta vastaan. Esitys on ristiriidassa myös hallituksen kasvuyrityspolitiikan kanssa, sillä juuri vakavaraisilla yrityksillä on edellytyksiä työllistämiseen ja kasvuun, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Esitetty veronhuojennuksen rajoitus estää sukupolvenvaihdosten toteutusta perheyrityksissä. Yrityskaupat lisääntyvät, kun luopujat päätyvät myymään yrityksensä tilanteessa, jossa jatkajan veroseuraamukset kiristyisivät nykyisestä. Tällainen politiikka heikentää samalla työpaikkojen pysyvyyttä, Järventaus varoittaa.

Hallitus katsoo, että yrityksessä olevat pankkitilille tai arvopapereihin sijoitettuna olevat rahavarat eivät voikaan olla verohuojennuksen kohteena tietyissä tilanteissa. Hallitus nimittää tätä yrityksen rahoitusomaisuutta sijoitusluonteiseksi varallisuudeksi ja rinnastaa omaisuuden tällä tavalla ylimääräiseksi, yritystoiminnalle tarpeettomaksi omaisuudeksi. Tämä osoittaa hämmästyttävää yritystoiminnan luonteen ymmärtämättömyyttä.

Hallitus näyttää olevan valmis kiristämään laajan yrittäjäjoukon verotusta eräiden tulkinnanvaraisten ja keskustelua tarvitsevien tilanteiden johdosta. Vaikka perintö- ja lahjaverotus ei olekaan hallituskauden keskeisimpiä asioita yrittäjille, tehty päätös laskee odotuksia hallituksen yrittäjyyspolitiikan onnistumisesta. Siitä huolimatta, että monissa tapauksissa yritysten perintö- ja lahjaverotus myös kevenee, nyt tehtyä selvästi parempi ratkaisu olisi ollut jättää lainsäädäntö nykyiselleen, toimitusjohtaja Järventaus sanoo.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015