17.11.2006 klo 13:58

Järkeviä päätöksiä rauhassa

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti esittää tämän päivän Kauppalehdessä yhteistoimintalain uhkasanktioiden tuntuvaa alentamista. Hallituksen esityksessä yt-menettelyvelvoitteen rikkominen johtaisi irtisanomisten yhteydessä enimmillään 30 000 euron hyvitykseen työntekijää kohti.

Eero Lehden mukaan hyvitys on pienille yrityksille kohtuuttoman korkea, jonka lisäksi pienet yritykset saattavat joutuvat sen kohteeksi tietämättömyyttään. Lehti ehdottaa hyvityksen ylärajaksi 10 000 euroa, Kauppalehti kertoo.

Samassa Kauppalehden artikkelissa Eero Lehti ilmoittaa olevansa iloinen Elinkeinoelämän keskusliiton uusista yt-lakiin liittyvistä kannanotoista. Yt-lain soveltamisessa tulee olemaan niin suuria vaikeuksia, että yrittäjät eivät niistä selviä. On EK:nkin kannalta hyvä ajaa muutoksia yhdessä, Lehti sanoo.

Lehden visiossa Yrittäjät ja EK lähestyvät yhdessä hallitusta, jotta se vetäisi ehdotuksensa takaisin eduskunnasta. Jos se ei onnistu, muutoksia pitäisi saada aikaan eduskunnassa, Kauppalehti siteeraa Yrittäjien puheenjohtajaa.

– Lailla ei ole mitään kiirettä. Pannaan asiat kuntoon. Suomi on pieni maa, jossa ihmiset voivat tehdä järkeviä päätöksiä, Lehti sanoo.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi