11.4.2007 klo 10:08

Kansainvälistyminen kasvuhakuisimpien yritysten harkinnassa – suhdanneodotukset edelleen suotuisat

Pk-yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen vahvat. Pienistä ja keskisuurista yrityksistä alle kymmenen prosenttia harkitsee kansainvälistymistä kasvukeinona. Vain kasvuhakuisimmat teollisuusyritykset hakevat kasvumahdollisuuksiaan ulkomailta.

Pk-yrityksillä edelleen vahvat suhdannenäkymät

Pk-sektori odottaa suhdanteen säilyvän suotuisana kuluvanakin vuonna. Yrityksistä 34 prosenttiyksikköä enemmän ennakoi suhdanteen vahvistumista kuin heikkenemistä. Näin muodostettavan hallituksen alkutaival näyttäisi alkavan suotuisissa merkeissä, vaikka viime vuoden kaltaiseen BKT:n kasvuun ei päästäkään, Suomen Yrittäjien ekonomisti Harri Hietala toteaa.

– Pitkä suotuisa suhdanne on omiaan lisäämään pk-yrittäjien luottamusta omien yritystensä menestymismahdollisuuksiin. Odotukset vakavaraisuuden paranemisesta ovat ennätyksellisen korkealla. Samoin odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden paranemisesta ovat vahvat.

Investointiodotukset ovat liikkuneet alaspäin. Teollisuudessa odotukset ovat kuitenkin säilyneet syksyisellä tasollaan. Tuotekehityspanostustenkaan ei odoteta kasvavan aiempaa useammassa yrityksessä. Kuitenkin lähes viidennes enemmän pk-yrityksistä uskoo T&K-panostusten kasvuun kuin laskuun. Vientiodotusten lasku on tasaantunut, ja tuontiodotukset ovat nousseet syksystä.

Yrittäjäpolvenvaihdokset alkanevat realisoitua entistä useammin

Seuraavan viiden vuoden aikana 23 prosenttia yrityksistä arvioi tekevänsä sukupolvenvaihdoksen. Osuus on pysynyt pitkää alle viidenneksessä.

Tämä lienee merkki siitä, että sukupolven- ja omistajanvaihdoksia on viivytetty, mutta nyt katsotaan sopivan hetken lähestyvän. Taustalla saattaa olla myös ongelmallisimmiksi koetut jatkajan löytäminen ja arvon määritys, Hietala arvioi.

– Suotuisina jatkuvat suhdanneodotukset ja työvoiman ikääntyminen pitävät yllä rekrytointitarpeita. Pk-yrityksistä 27 prosenttia arvioi, ettei uusia henkilöitä palkattaisi seuraavan vuoden aikana. Lisätyövoimaa haetaan erityisesti teollisuudessa ja rakentamisessa. Yrityksistä lähes neljännes uskoo työntekijöidensä määrän kasvavan. Kuusi prosenttia yrityksistä uskoo työntekijämäärän pienenevän.

Suomen Yrittäjien ja Finnveran Pk-yritysbarometrista käy ilmi, että työvoiman saatavuus on aiempaa suurempi ongelma varsinkin kasvun kannalta.

Yritysten kasvuhaluttomuuden yleisin syy on yrityskoon sopivuus ja riskinottokyvyn puute. Kasvun esteeksi nimetään usein korkeat työvoimakustannukset ja työvoiman saatavuusongelmat. Työvoiman saatavuuden nimeää 21 prosenttia vastaajista yhdeksi esteistä, Hietala toteaa.

– Pk-yrityksistä 17 prosenttia pitää osaavan työvoiman saatavuutta työllistämisen pahimpana esteenä. Muina esteinä pidetään kysynnän epävakautta ja työn sivukuluja. Työn sivukulujen merkitys työllistämisen esteenä korostuu matalapalkkaisemmalla kaupan alalla sekä pienimmissä ja nuorimmissa yrityksissä.

Kasvuhakuisimmat hakevat rahoitusta Finnveralta ja pääomasijoittajilta

Neljännes pk-yrityksistä ennakoi ottavansa seuraavan vuoden aikana uutta ulkoista rahoitusta. Ulkoista rahoitusta aiotaan hakea erityisesti voimakkaasti kasvuhakuisissa ja kansainvälisillä markkinoilla toimivissa yrityksissä.

Ulkoista rahoitusta harkitsevista 86 prosenttia aikoo hankkia rahoitusta pankeista ja reilu neljännes Finnverasta. Kasvuhakuisimmat yritykset aikovat turvautua muita useammin Finnveraan ja pääomasijoittajiin.

Kasvun vaatimaksi käyttöpääomaksi rahoitusta aikoo hakea 28 prosenttia yrityksistä ja sama osuus tarvitsee rahoitusta koneiden ja laitteiden laajennusinvestointeihin. Kehityshankkeisiin rahoitusta aikoo hakea aiempaa harvempi yritys. Yritysjärjestelyiden ja viennin ohella käyttöpääoma ja kehityshankkeet korostuvat voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä toteaa.

Kasvuhakuiset yritykset suuntaavat katseensa myös ulkomaille

Alle 10 prosenttia pk-yrityksistä pitää viennin lisäämistä ja kansainvälistymistä kasvukeinonaan. Kasvuhakuisten yritysten tärkeimmät kohdealueet ovat Venäjä, vanhat EU-maat ja Baltia. Kiinaa tai Intiaa kohdealueinaan pitää 14 prosenttia.

Pk-yrityksistä 7–8 prosenttia harkitsee yritysostoja seuraavan kolmen vuoden aikana. Vain prosentti suuntaa ulkomaille. Kasvuhakuisista yrityksistä kuitenkin jo viidennes suunnittelee yritysostoja ja 6 prosenttia ulkomaisia yrityskauppoja, Heikkilä tiivistää.

– Yrityksistä 10 prosenttia harkitsee tytäryhtiön perustamista lähitulevaisuudessa. Ulkomaille aikoo suunnata 4 prosenttia. Teollisuudessa ja erityisesti voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä katseet käännetään ulkomaille useammin kuin kotimaahan.

Pk-yrityksistä 18 prosenttia on pyrkinyt kasvamaan kansainvälistymällä. Teollisuudessa kansainvälistyminen on muita toimialoja yleisempää. Voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä 45 prosenttia on suunnannut ulkomaille.

Odottamattomiin ongelmiin on törmännyt kaksi kolmesta ulkomaille pyrkineistä pk-yrityksistä. Yleisin ongelma on myyntiorganisaation rakentaminen tai myyntiagentuurin löytäminen. Usein myös kohdemaan lainsäädäntö ja verotus aiheuttavat päänvaivaa. Osaltaan ongelmia aiheuttavat työvoima ja paikallinen johtaminen. Voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset nimeävät muita useammin ongelmaksi myös rahoituksen järjestämisen.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät
ekonomisti Harri Hietala, puh. (09) 2292 2845, 0500 789 906
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, puh. (09) 2292 2950, 050 336 0015

Finnvera Oyj
toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 020 460 7321, 0400 429 210
varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405, 0400 672 401

Tästä linkistä Pk-yritysbarometri/kevät 2007

Lue tiedote: Suomen Yrittäjien Järventaus:Hallituksen panostettava yritysten kasvuun

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi