22.6.2006 klo 09:13

Kempeleestä Suomen Luovin Kunta 2006

Kempele on valittu Suomen luovimmaksi kunnaksi 2006. Kempeleen kunta toimii innovatiivisesti, sillä on hyvä yrittäjyysilmapiiri ja se on vetovoimainen yritystoiminnan kannalta. Kunnassa on useita kansainvälisillä markkinoilla menestyviä, huipputeknologiaa tuottavia yrityksiä, jotka luovat uutta ja antavat työtä kempeleläisille.

Yhdeksännen Suomen Luovimman kunnan valitsivat Suomen Keksijäin Keskusliitto KEKE ry yhteistyössä Suomen Kuntaliiton ja Suomen Yrittäjien kanssa. Valinnassa kiinnitettiin ensisijaisesti huomiota kunnanhallinnon toimintatapaan, keksintö- ja innovaatiotoiminnan tuloksiin sekä kunnan yrittäjäilmastoon.

Kempeleen työpaikkakehitys on voimakasta ja vuosittain perustetaan noin 50 uutta yritystä. Vaikka kiinailmiön vaikutukset tuntuvat myös Kempeleessä, suurten yritysten työpaikkavähennykset ovat kompensoituneet muun yritystoiminnan, lähinnä kaupan ja pienteollisuuden vilkastumisen seurauksena syntyneillä työpaikoilla.

Kunnan työpaikkaomavaraisuus on noin 80 prosenttia ja työttömyys on yli 2 prosenttiyksikköä alle Pohjois-Pohjanmaan keskiarvon.

Kempeleessä satsataan yrittäjyyskasvatukseen. Yrittäjyysluokka aloittaa yläasteella syksyllä 2006. Idea yrittäjyysluokan perustamisesta sai alkunsa valtuustoaloitteen pohjalta.

Oulussa naapurissa sijaitseva Kempele on Suomen kuudenneksi nopeimmin kasvava kunta. Kunnan väkiluku on noin 14 600 ja asukkaiden keski-ikä on 33,2 vuotta. Alle 15- vuotiaiden osuus kunnan asukkaista on 27 prosenttia.

Vastaavan huomionosoituksen ovat aiemmin saaneet Sievi (v.1998), Keitele (v.1999), Sotkamo (v.2000), Uusikaupunki (v.2001), Muurame (v.2002), Kontiolahti (v.2003), Hollola (v.2004) ja Luopioinen (v. 2005).

Vuoden Luovin kunta -huomionosoitus myönnetään vuosittain kunnalle, joka on esimerkillisellä tavalla edistänyt luovuutta alueellaan tarjoamalla hyvät toimintaedellytykset keksintöjä hyödyntäville yrityksille ja keksijöille.

Lisätietoja:
Kunnanjohtaja Kari Ahokas, Kempeleen kunta, puh. (08) 520 0201
Erityisasiantuntija Timo Sinisalo, Suomen Kuntaliitto, puh. 050 64 839
Tiedotuspäällikkö Raija-Liisa Konkola, Suomen Yrittäjät, puh. 050 500 3219
Toiminnanjohtaja Maija Salonoja-Lindén, Suomen Keksijäin Keskusliitto, puh. (09) 2780 0002