4.2.2008 klo 08:52

Kunnissa on keskityttävä palvelurakenteiden uudistamiseen

Suomen Yrittäjät arvostelee kunta- ja palvelurakenteiden uudistamista liiallisesta keskittymisestä hallintorakenteisiin. Paras-hankkeessa palvelut ovat jääneet kuntarakenteiden uudistamisen varjoon. Suomen Yrittäjien mielestä palvelurakenteiden ja markkinoiden rohkea uudistaminen on välttämätöntä, jotta Paras -hankkeelle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.

Kuntia yhdistämällä on mahdollista saavuttaa huomattavia tehokkuusetuja, mutta se edellyttää määrätietoista ja suunnitelmallista toimintaa. Hallinnollisia päällekkäisyyksiä on purettava ja mahdollisuudet uudistaa palvelurakenteita on hyödynnettävä. Yritykset tarjoavat tehokkaan ja laadukkaan vaihtoehdon palveluiden tuottamisessa. Markkinaehtoisen palvelutuotannon lisääminen vahvistaa yrittäjyyden yleisiä toimintamahdollisuuksia, kannustaa nykyisiä yrityksiä kasvuun sekä luo edellytyksiä uusien yritysten synnylle.

Kunnat ovat pyrkineet tehostamaan toimintaansa omia organisaatioitaan uudistamalla. Virastojen nettobudjetointi, sisäiset tilaaja-tuottaja –mallit, liikelaitosmuotoinen toiminta ja kuntien omistamat yhtiöt ovat esimerkkejä toimista, joita on tehty kuntien yhdistymisten yhteydessä ja niistä irrallaan.

Suomen Yrittäjät kannustaakin kuntia tehostamaan toimintaansa, mutta edellyttää, että kunnat eivät ryhdy harjoittamaan yritysten kanssa kilpailevaa elinkeinotoimintaa. Kuntien eri muodoissa harjoittama elinkeinotoiminta on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi ja samalla kunnallisen henkilöstön määrä on kasvanut huolestuttavasti.

Liikelaitokset estävät markkinoiden kehittymisen

Euroopan komissio on tuoreessa ratkaisussaan puuttunut valtion liikelaitosten toimintaan. Komissio katsoo, että niiden toimintaan liittyy markkinoita vääristäviä piirteitä. Näitä ovat mm. veroedut ja konkurssikelvottomuus. Suomen Yrittäjien mielestä samat ongelmat ilmenevät korostetusti kunnallisissa liikelaitoksissa, joiden sääntely on kevyempää kuin valtion liikelaitosten sääntely.

Kuntien liikelaitoksilla on suuri merkitys markkinoiden toimivuudelle. Vuonna 2006 kuntasektorilla toimi 150 liikelaitosta, joiden yhteenlaskettu liikevaihto oli lähes kolme miljardia euroa.

Suomen Yrittäjät edellyttää, että liikelaitosten toiminnan perusteet arvioidaan uudelleen ja niiden toiminnan sääntely saatetaan kestävälle pohjalle. Ennen tätä uusien liikelaitosten perustamisista on pidättäydyttävä.

Kunta- ja palvelurakenteiden uudistamista käsiteltiin Suomen Yrittäjien puheenjohtajien sunnuntaina alkaneilla neuvottelupäivillä. Koolla on 470 osanottajaa maan eri puolilta.

Vas. etualalla hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi ja toimitusjohtaja Jussi Järventaus.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät,
johtaja Antti Neimala
kehittämispäällikkö Ismo Partanen, p. 040 518 5799

SUOMEN YRITTÄJÄT

Liite: Kuntien liikelaitosten toiminnan kehitys tilastotiedon valossa

Kuntien liikelaitosten liikevaihto oli 1,3 mrd. euroa vuonna 1997. Liikevaihto on kasvanut yli kaksinkertaiseksi vajaassa kymmenessä vuodessa. Vuonna 2006 liikelaitosten liikevaihto oli 2,8 mrd. euroa. Liikevaihto on kasvanut keskimäärin 9,1 prosenttia vuodessa. Yritysten liikevaihto on kasvanut tällä ajanjaksolla keskimäärin 6,5 prosentilla vuodessa.

Kuntien liikelaitosten ja yritysten liikevaihdon kehitys

Kuntien liikelaitoksia oli 74 kappaletta vuonna 1997. Niiden määrä on kasvanut kaksinkertaiseksi vajaassa kymmenessä vuodessa. Vuonna 2006 liikelaitoksia oli 147. Liikelaitosten määrä on kasvanut keskimäärin vuodessa 8,1 prosentilla. Siten liikelaitosten määrän kasvu näyttäisi selittävän pitkälti kuntien liikelaitosten liikevaihdon kasvun.

Kuntien liikelaitosten määrän ja liikevaihdon kehitys

Lähde: Tilastokeskus, kuntien ja kuntayhtymien talous ja toiminta

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi