5.6.2009 klo 11:00

Kuntien luovuus näkymään palvelusetelin käytössä

Suomen Yrittäjien puheenjohtajan Jarkko Wuorisen mielestä kuntien palvelurakenteiden kehittämistä asukkaiden toiveiden suuntaan voidaan tehdä myös lisäämällä palveluseteleiden käyttöä. Kuntien pitää rohkeasti uskaltaa osoittaa luovuuttaan uusien palvelukäytäntöjen kehittämisessä.

– Palveluseteli antaa kuntalaisille mahdollisuuden valita kunnallisten palvelujen ja yksityisten yritysten tuottamien palvelujen välillä. Kuntien heikkenevässä taloustilanteessa kaikki mahdolliset uudet ratkaisut on syytä ottaa myönteiseen tarkasteluun, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen arvioi julkistaessaan Suomen luovin kunta 2009 – kilpailun voittajaksi Kaarinan kaupungin.

Elinkeinoelämän kannalta uusien toimintatapojen löytäminen yhdessä kuntapäättäjien kanssa on haasteellinen tehtävä, jossa pitää uskaltaa murtaa perinteisiä raja-aitoja. Samalla tavoin jokaisen kunnan on syytä laatia itselleen elinkeinopoliittinen ohjelma, jonka pohjalta yritysten toimintaedellytyksiä voitaisiin kehittää.

– Yritysten hyvinvointi antaa mahdollisuuden kuntien yhteisöverotuottojen kasvattamiseen, Jarkko Wuorinen korosti.

Luovat ja taloudellisesti menestyvät kunnat ovat ottaneet uudeksi työvälineekseen myös yritysvaikutusten arvioinnin päätöksenteossaan. Kun kaikki kunnissa tehtävät päätökset arvioidaan myös yritysten kannalta, niin voidaan huomata, että asiat voidaan tehdä myös toisin.

– Toivottavasti yritysvaikutusten arviointi johtaa vähitellen kuntatalouden myönteiseen kehittymiseen, Wuorinen odottaa.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja toivoo, että kunnat ottavat palvelusetelit nykyistä laajemmin käyttöön terveyspalveluissa, vaikka laki ei niitä siihen velvoitakaan. Palvelusetelien varsin vähäinen käyttö on johtunut lainsäädännön sekavuudesta ja palveluseteleiden käyttöön kannustavien elementtien puutteesta. Kuntien vastuulla on miten laajasti ne haluavat lähteä järjestämisvastuullaan olevaa palveluntuotantoaan selkeyttämään ja tehostamaan sekä hyödyntämään yksityisten palveluntarjoajien osaamista ja resursseja.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, Suomen Yrittäjät, p. 050 537 6707