6.5.2005 klo 13:33

Liikennealan yrittäjät vaativat lisää rahaa tienpitoon

Suomen Yrittäjien liikenteen toimialaryhmä vaatii hallitukselta suurempia panostuksia tiestön parantamiseen. Yrittäjien mielestä nykyistä suurempi osa maantieliikenteeltä kerättävistä veroista ja maksuista tulisi kohdistaa takaisin tienpitoon.

Toimialaryhmän näkemyksenä on, että tuntuva tienpidon menojen lisäys pitäisi kohdentaa entistä leveämpien teiden rakentamiseen ja nykyisten teiden parempaan kunnossapitoon.

Yrittäjien mielestä liikenteen tehokkuutta ja turvallisuutta lisättäisiin parhaiten rakentamalla lisää riittävän leveitä teitä, joiden ajoradat tulisi erottaa rakenteellisesti toisistaan keskikaiteilla. Parhaana ratkaisuna yrittäjät näkevät moottoriteiden rakentamisen, silloin kun liikennemäärät ja elinkeinoelämän kuljetusten turvaaminen sitä edellyttävät.

Samalla kuitenkin myös pienempien teiden hoitoon ja kehittämiseen on varattava riittävästi resursseja. Erityisesti kelirikon ja rapautuvien siltojen aiheuttamien ongelmien torjumiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Jo nyt teiden huononeva kunto vaikeuttaa monin paikoin perustoimintojen, kuten sairaskuljetusten sekä henkilö- ja tavaraliikenteen järjestämistä.

Liikenteen toimialaryhmän mukaan budjettimäärärahojen jatkuva leikkaaminen on johtanut tiestön kunnon rapautumiseen, millä on ollut kohtalokkaita seurauksia liikenneturvallisuudelle. Turvallisuuden lisäksi ryhmä korostaa, että tieverkon ajanmukaistaminen ja riittävä hoito ovat vireän yritystoiminnan ja talouskasvun perusedellytyksiä.

Panostus tieverkon modernisoimiseen ja kuntoon tulisikin nähdä investointina, jonka tuotto yhteiskunnalle realisoituu paitsi parempana turvallisuutena myös kansallisen kilpailukyvyn kohentumisena, nopeampana talouskasvuna ja vahvempana työllisyyskehityksenä.

Yrittäjät pelkäävät, että mikäli teiden kunnon annetaan heikentyä edelleen, edellyttää se myöhemmin tulevaisuudessa merkittävästi suurempia panostuksia liikenneinfrastruktuuriin. Tämän lisäksi liikenteen infrastruktuuri on yksi merkittävimmistä yritysten sijaintipäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Tiestön riittämätön kapasiteetti ja sen kunnon jatkuva heikentyminen nopeuttaa osaltaan muuttoliikettä sekä liiketoiminnan keskittymistä kasvukeskuksiin.

Julkisessa keskustelussa ehdotettuihin tietulleihin ja tien käyttömaksuihin sisältyy puolestaan se riski, että liikenteen maksurasitus heikentää taloudellista kilpailukykyämme ilman, että kerätyt varat kohdistettaisiin täysimääräisesti tiestön ylläpitoon.

Lisätiedot
Suomen Yrittäjien liikenteen toimialaryhmän puheenjohtaja Raimo Nikkanen, p. 0500 530822
Toimitusjohtaja Seppo Sainio, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, p. 0400 420 969

OnLine uutiset