27.4.2006 klo 16:02

Myös kynnysarvot alittavat hankinnat on kilpailutettava

Hallituksen lakiesityksessä julkisista hankinnoista vahvistetaan ns. kansallisten kynnysarvojen rajat. Nämä kynnysarvot määrittelevät julkisten hankintojen kilpailuttamis- ja ilmoitusvelvollisuuden rajat. Kilpailuttamisvelvollisuus supistuu nykyisestään. Sen sijaan julkisten hankintayksiköiden tulee ilmoittaa hankinnoistaan laajemmin kuin tähän asti.

Suomen Yrittäjien mielestä esitetyt kynnysarvot jäävät suhteellisen korkealle markkinoiden ja julkisten hankintojen nykyinen koko huomioiden. Lopputulosta voidaan kuitenkin luonnehtia juuri hyväksyttävissä olevaksi kompromissiksi, toimitusjohtaja Jussi Järventaus toteaa.

– Pidämme tärkeänä, että myös kynnysarvojen alapuolisissa hankinnoissa noudatetaan riittävää avoimuutta ja tehokkuutta. Nämäkin hankinnat tulisi kilpailuttaa, vaikkei laki sitä suoranaisesti velvoittaisikaan.

Suomen Yrittäjät pitää puutteena sitä, että lakiesitys ei sisällä ehdotusta hankintojen valvonnan järjestämisestä eikä sanktioita kilpailuttamatta jättämisestä. Nämä puutteet tulee korjata ensi tilassa, Järventaus vaatii.

Tavara- ja palveluhankintojen kynnysarvoksi lakiesityksessä on määritelty 15 000 euroa, sosiaali-, terveys- ja eräiden koulutuspalvelujen 50 000 euroa ja urakoiden 100 000 euroa. Aikaisemmin kaikki vähäistä suuremmat hankinnat tuli kilpailuttaa. Oikeuskäytännössä vähäiseksi hankinnaksi katsottiin noin 2 500 euroa.

Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus p. 050 336 0015 ja
johtaja Martti Pallari p. 0500 812 677

Hallituksen esitys hankintalaista valmistui

Valtioneuvosto on hyväksynyt esitykset hankintalaista ja erityisalojen hankintalaista. Laissa julkisista hankinnoista (hankintalaki) säädetään julkisten viranomaisten ja muiden lain soveltamisalaan kuuluvien yksiköiden hankintojen kilpailuttamismenettelyistä ja niihin liittyvistä oikeusturvakeinoista.