26.2.2004 klo 10:11

Myynnin kasvu ei realisoidu enää kaupassa työpaikoiksi – Kaupan alan yrittäjät: ”Työvoiman tarvetta on edelleen”

Suomen Yrittäjien kaupan toimialaryhmä toivoo maan hallitukselta pikaisia toimia työn sivukulujen alentamiseksi. Hyvästä kotimarkkinoiden uskosta ja kysynnästä huolimatta kaupan ala ei ole tuoreiden tilastojen mukaan pystynyt palkkaamaan uusia ihmisiä. Yrittäjillä on edelleen halu parantaa kauppojensa palvelutasoa palkkaamalla henkilökuntaa.

– Pienet kauppaliikkeet saavat vain osan kysynnän kasvusta, mutta palveluita halutaan parantaa ja lisähenkilökunta olisi tervetullutta. Pienten kauppojen kannalta kohtuullisen pääomaverouudistuksen ja ansiotuloverojen laskun jälkeen hallituksen olisi nyt tehtävä selvä päätös pienipalkkaisten töiden tukemisesta, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko sanoo.

Rinta-Rahkon mukaan kaupan alalla selvällä työn sivukulujen alennuksilla saataisiin nyt uusia työpaikkoja. Eniten välillisten työvoimakustannusten rasite patoaa työpaikkojen syntyä pienipalkkaisten töiden kohdalla.

– Samalla pitäisi rohkeasti tarkastella työlainsäädännön pullonkauloja, jotta kynnys ottaa uusia työntekijöitä madaltuisi. Lisätyövoiman tarvetta on. Nyt tarvitaan vain pientä rohkaisua, hän sanoo.

Yrittäjät muistuttavat, että työllisten määrä oli laskenut selvästi tammikuussa viime vuoteen verrattuna. Uudet työpaikat ovat olleet pitkään kaupan ja palveluiden pk-yritysten varassa, mutta nyt kaupanalan työpaikat vähenivät. Kaupan työpaikkojen määrä oli laskenut vuodessa 343 000:sta kymmenellä tuhannella.

Kun kotimainen kulutus on kasvanut edelleen ja kaupan myynti on loivassa nousussa, tämän pitäisi näkyä myös alan työllisyydessä hyvänä kehityksenä. Suomen Yrittäjien kaupan toimialaryhmän arvioiden mukaan loiva kasvutahti jatkuu myös ensi vuonna.

Lisätietoja: Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät, p. 050 547 7495

OnLine uutiset
toimitus@yrittajat.fi