14.6.2006 klo 12:58

Nuori Yrittäjä 2006 –kilpailun palkinnot Saija Aksovaaralle, Maria Drockilalle ja Jari Kolehmaiselle

Suomen Yrittäjien ja Yksityisyrittäjäin Säätiön yhdeksännen valtakunnallisen Nuori Yrittäjä -kilpailun palkitut ovat tanssi- ja ohjelmapalveluja tuottavan Hot Cakes Oy:n toimitusjohtaja Saija Aksovaara Rovaniemeltä, kynttiläpajayrityksen Maria Drockila Oy:n toimitusjohtaja Maria Drockila Orimattilasta ja talousjohdon asiantuntijapalveluihin erikoistuneen Gutta Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jari Kolehmainen Espoosta.

Yksityisyrittäjäin Säätiön varoista jaettava palkintosumma on tänä vuonna yhteensä 45 000 euroa, josta kukin palkittava yrittäjä saa 15 000 euroa. Nuori Yrittäjä 2006 –palkinnon-saajat julkistetaan keskiviikkona 14.6. klo 13 Turussa järjestettävän Eurooppalaisen Yrittäjyyden Päivän yhteydessä.

Kilpailun sääntöjen mukaisesi palkitut ovat enintään 35-vuotiaita, he ovat luoneet itse yrityksensä ja työllistävät omistajansa lisäksi vähintään yhden työntekijän. Kaikki palkittavat ovat johtaneet menestyksellisesti yritystään. Yritykset ovat kasvaneet kannattavasti ja työllistävät omistajansa lisäksi myös muita alojensa osaajia.

Kilpailun avulla halutaan nostaa esille rohkeita nuoria, jotka ovat ennakkoluulottomasti ryhtyneet toteuttamaan omaa yritysideaansa ja menestyneet yrittäjinä. Nuorten, alle 35-vuotiaiden yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on edelleen pieni, 17 prosenttia. Vastaavasti palkansaajista alle 35-vuotiaita on 34 prosenttia. Suurin yrittäjien ikäryhmä on 45-54 –vuotiaat, jossa ikäryhmässä on lähes kolmannes yrittäjistä. Yli puolet yrittäjistä on yli 50-vuotiaita.

Lappilaisella tanssiyrittäjällä ”jalat maassa”

Saija Aksovaaran vuonna 1997 perustama Hot Cakes Oy on hiphop- ja showtanssin uranuurtaja Suomessa. Tanssikoulu vetää mukaansa viikoittain lähes 1500 lasta, nuorta ja aikuista. Hot Cakes tuottaa SM-tason tanssijoita ja sen kokoama hiphop-tanssiryhmä palkittiin tänä keväänä EM-hopealla. Yritys tuo maahan alan asusteita ja jalkineita sekä tuottaa ohjelmapalveluja.

Hot Cakesin liikevaihto on noin 440 000 euroa. Se työllistää omistajansa lisäksi yhden vakituisen tanssinopettajan ja keskimäärin kahdeksan tuntityöntekijää kuukaudessa.

Yritystoiminta lähti liikkeelle Saija Aksovaaran omasta tanssiharrastuksesta vuonna 1997.

– Yrittäminen tarkoittaa minulle musiikin ja koreografian yhdistämistä sellaiseen muotoon, josta muutkin tunnilla olevat saavat mahtavat fiilikset. Se tarkoittaa myös riskien hallintaa eli menojen pitää olla pienemmät kuin tulojen.

Kädentaitoalan menestyjä uskoo suomalaiseen työhön

Maria Drockila perusti kynttiläpajansa vuonna 1998. Tällä hetkellä Maria Drockila Oy työllistää yrittäjän itsensä lisäksi kahdeksan henkilöä.

Kynttiläpaja on kuuluisia valoa johtavista kynttilöistä, joihin koverrettu kuvio herää eloon kynttilän syttyessä. Maanlaajuisen jälleenmyyjänverkon kautta tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan lahjatavarakaupassa. Osalla tuotteista on Avainlippu-tunnuksen käyttöoikeus.

Orimattilan kehräämöllä sijaitsevalla pajalla asiakkaat voivat seurata taidokasta kynttilänmuotoilua lasiseinän läpi ja kerran vuodessa on myös päivä, jolloin kaikki halukkaat voivat tulla tekemään oman kynttilänsä. Pajasta on tullut suosittu matkailukohde.

Kynttiläpaja on kasvattanut tuotantoaan Suomessa kilpailijoiden siirtäessä samaan aikaan toimintojaan ulkomaille. Tämän vuosi on meille voimakkaan kasvun aikaa, perustamme Ulvilaan ja Helsinkiin uudet pajat. Tavoittelemme 1,5 miljoonan euron liikevaihtoa, toimitusjohtaja Maria Drockila kertoo.

Korkeasti koulutettujen asiantuntijayritys on voimakkaassa kasvussa

Talousjohdon asiantuntijapalveluihin erikoistunut espoolaisyritys Gutta Oy on neljän toimintavuotensa aikana päässyt voimakkaaseen kasvuun. Yrityksen liikevaihto oli syyskuussa 2005 päättyneellä tilikaudella 1,4 milj. euroa ja yritys työllistää noin 20 korkeasti koulutettua, kielitaitoista nuorta aikuista. Yrityksellä on toimipiste Espoon lisäksi myös Turussa.

Menestyksen takana on yrityksen perustajiin kuuluvan Jari Kolehmaisen näkemys alan palvelujen kehittäjänä.
– Autamme asiakasyrityksiämme kehittämällä niiden taloushallintoa ja talousjohtoa liiketoimintalähtöisemmäksi mm. parantamalla business controllingia ja tehostamalla taloushallinnon prosesseja. Toiminnan aloitusvaiheessa asiakkaitamme olivat pk-yritykset, jotka ovat edelleen meille tärkeitä. Asiakaskunta on nopeasti laajentunut myös julkiselle sektorille ja isoihin yrityksiin. Kansainvälisesti toimivien asiakkaiden toimeksiannot lähettävät työntekijämme ympäri maailmaa, Kolehmainen kertoo.

Hakuprosessi Valtakunnalliseen Nuori Yrittäjä – kilpailuun oli ensimmäistä kertaa kaksivaiheinen. Ensin etsittiin yrityksiä alueellisiin kilpailuihin, joissa kussakin voittaja palkittiin Yksityisyrittäjäin Säätiön myöntämällä 1000 euron rahapalkinnolla. Valtakunnallisessa kilpailussa olivat mukana alueelliset voittajat ja heidän lisäkseen toimialajärjestöjen ehdottamat yrittäjät.

Vas. Saija Aksovaara (Hot Cakes Oy), Jari Kolehmainen (Gutta Oy) ja Maria Drockila (Maria Drockila Oy)

Lisätietoja
Suomen Yrittäjät, tiedotuspäällikkö Raija-Liisa Konkola, p. (09) 2292 2952, 050 5003219
Yksityisyrittäjäin Säätiö, asiamies Pirjo Lehto, p. (09) 698 7883