7.3.2008 klo 14:10

Onko kuntien Paras-hanke myös kansalaisille paras?

Suomen Yrittäjien aluekehitysvaliokunnan puheenjohtajan Jarkko Wuorisen mielestä kuntien Paras -hanke on tarpeellinen, välttämätön ja sen tavoitteet ovat kannatettavia julkisen sektorin toimintojen tehostamiseksi, palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja kuntien taloudellisen tilanteen vakauttamiseksi. Wuorinen kommentoi Paras – hankkeen edistymistä SY:n aluekehitysseminaarissa Kotkassa perjantaina 7.3.2008.

– Hankkeen tähänastiset tulokset kuntaliitosten ja kuntien yhteistyön tiivistämisen osalta ovat kiistatta hyviä. Kuntaliitoksia on syntymässä enemmän ja nopeammin kuin uskallettiin odottaa, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen arvioi.

– Toisaalta palvelumarkkinoiden kehittäminen ja kansalaisten valinnanmahdollisuuksien parantaminen eivät ole olleet riittävästi esillä Paras –hankkeen suunnittelussa ja toteuttamisessa, väittää Wuorinen.

Wuorisen mielestä nyt on aika aloittaa todellinen työ julkisen sektorin järjestämisvastuulla olevien toimintojen uudistamiseksi ja tehostamiseksi sekä palvelumarkkinoiden kehittämiseksi. Onkin hyvä, että Paras –hankkeen toteutukseen on nyt liitetty hyvien palvelukäytäntöjen tehokas levittäminen.

Eläköityminen on käännettävä voitoksi

Tulevaisuudessa on osattava hyödyntää kuntasektorin eläköityminen oikealla tavalla. Nopea eläköityminen tarjoaa mahdollisuuden arvioida uudelleen kunnallisten palvelujen järjestämis- ja tuotantovastuun laajuutta.

On arvioitava selvityksiin ja laskelmiin perustuen, mitä kuntien kannattaa tehdä omana työnä ja mitä ostaa markkinoilta. Tässä onnistuminen vaatii kunnallisten palveluiden aitoa tuotteistamista ja niille asetettavien laatukriteerien määrittelyä sekä oman tuotannon kustannusten laskemista samoilla mittareilla kuin se tehdään yksityisellä sektorilla.
Tätä esitystä tukee Vanhasen hallituksen hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan kunnallisista palveluista pyritään kertomaan kansalaisille niiden todellinen hinta asiakkaan maksuosuuden lisäksi.

Varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen kysyy, mihin toimiin hallitus ryhtyy kirjaamansa tavoitteen toteuttamiseksi.

Wuorisen mielestä julkista sektoria tulee kannustaa myös Paras – hankkeen kautta avaamaan palvelumarkkinoita, hyödyntämään kilpailua ja yritysten palvelutuotantoa sekä kehittämään markkinoita ja lisäämään kansalaisten valinnanmahdollisuuksia. Julkisen sektorin oma etu on, että kilpailu markkinoilla säilyy myös tulevaisuudessa. Julkisella sektorilla ei saa olla omistukseen perustuvaa erikoisasemaa minkään hyödykkeen tuotannossa, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja, aluekehitysvaliokunnan puheenjohtaja Jarkko Wuorinen sanoo.

LISÄTIETOJA:
Suomen Yrittäjät, varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 0500 692 186