27.9.2004 klo 11:49

Oppositiopuolueet lisänneet kannatustaan yrittäjien keskuudessa – Yrittäjät haluavat parannuksia kotikuntiensa elinkeinopolitiikkaan

Suomen Yrittäjien kyselyn mukaan yrittäjät ovat viime vaaleja aktiivisemmin pyrkimässä omien kuntiensa valtuustoihin. Kunnallisvaaleissa on ehdolla kaikkiaan noin 4000 yrittäjää, joista puolet on Suomen Yrittäjien jäseniä. Myös aikaisempaa useampi yrittäjä aikoo äänestää lokakuun vaaleissa ja vaikuttaa tätä kautta kunnan toimintaan.

Suomen Yrittäjien elokuussa yli 3000 yrittäjälle tekemästä kyselystä ilmenee, että yrittäjät ovat erityisen tyytymättömiä kuntien tapaan hoitaa elinkeinopolitiikkaa ja yhteistyötä yritysten kanssa. Sen sijaan muita kunnan perustehtäviä, kuten koulutustarjontaa ja asuinympäristön viihtyisyyttä kunnat hoitavat yrittäjien mielestä hyvin.

Yrittäjien mielestä kunnan on panostettava enemmän pienten yritysten kehittämiseen. Siksi yrittäjäjärjestön keskeisimpinä tavoitteina kuntavaikuttamisessa on, että kaikilla kunnilla olisi jatkossa ajantasainen elinkeinopoliittinen ohjelma, joka laaditaan ja päivitetään yhdessä paikallisen yrittäjäyhdistyksen kanssa. Tuloksekkaassa elinkeinopolitiikassa kunnan päätösten vaikutukset yrittäjien toimintaa on arvioitava ennalta ja päätöksenteon on oltava mahdollisimman yrittäjälähtöistä sekä pitkäjänteistä.

Kuntien menestyksen ja yritysten toiminnan kannalta keskeisiä ovat myös kuntapalvelut. Peruspalveluiden rahoittaminen ei ole mahdollista ilman menestyvää yritystoimintaa. Kunnan on nähtävä yritystoimintaan satsaamisen yhteys palveluiden kehittämiseen. On tärkeätä huolehtia siitä, että kunta arvioi palveluiden eri tuottamistapoja ja että kunnassa keskustellaan avoimesti eri vaihtoehdoista palveluiden järjestämiseksi.

Myös kuntien hankintapolitiikassa on parantamisen varaa. Hankintojen tekeminen liian suurina kokonaisuuksina yksipuolistaa tarjontaa pitkässä juoksussa, jolloin vaihtoehdot vähenevät, laatu kärsii ja hinnat nousevat. Hankintapolitiikalla on oltava selkeä yhteys elinkeinopolitiikkaan.

Tulevina vuosina erityisen suuri haaste on saada yrittäjyys paikallisiin opetussuunnitelmiin. Valtakunnan tasolla opetussuunnitelmat on raamitettu niin, että yrittäjyys näkyy entistä enemmän kouluissa, mutta käytännön toteutus jää kuntien tehtäväksi.

Vasemmistopuolueet menettämässä yrittäjä-ääniä

Suomen Yrittäjien kyselyn mukaan Kokoomus ja Vihreät ovat lisänneet kannatustaan yrittäjien keskuudessa viime kunnallisvaaleihin verrattuna. Sen sijaan SDP ja Vasemmistoliitto ovat menettäneet yrittäjäkannatustaan. Keskustan kannatus on säilynyt liki ennallaan.

Vuoden 2003 eduskuntavaaleihin verrattuna Kokoomus on kuitenkin menettänyt kannatustaan hiukan SDP:n tavoin. Keskusta lisännyt yrittäjäkannatustaan eduskuntavaaleista liki kaksi prosenttiyksikköä.

Kyselyn mukaan nyt 55 prosenttia yrittäjistä aikoo äänestää kunnallisvaaleissa Kokoomusta ja noin 22 prosenttia Keskustaa. SDP:tä aikoo äänestää kahdeksan prosenttia yrittäjistä, mutta Vihreät ovat nousseet yrittäjäpuolueena jo liki SDP:n rinnalle seitsemän prosentin kannatuksellaan.

Yrittäjien äänestyskäyttäytymisessä on suuria alueellisia eroja. Pirkanmaalla ja Etelä-Karjalassa liki 80 prosenttia yrittäjistä aikoo äänestää Kokoomusta. Pääkaupunkiseudulla Kokoomuksen kannatus on 70 prosenttia. Sen sijaan Lapissa, Kainuussa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa Keskusta on suurin yrittäjäpuolue. Keski-Pohjanmaalla RKP on suurin yrittäjäpuolue.

Lisätietoja:
Järjestöjohtaja Kari Hiltunen, p. (09) 229 22920, Suomen Yrittäjät