15.5.2009 klo 13:08

Palvelusetelin käyttöä kunnissa laajennettava ripeästi

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jarkko Wuorinen toivoo palvelusetelin nopeaa ja laajamittaista käyttöönottoa kunnissamme. Palvelusetelin monipuolisella käytöllä pystyttäisiin parantamaan kunnallisten palvelujen laatua ja nopeuttamaan kuntalaisten palvelujen saantia kuntien heikkenevässä taloustilanteessa.

– Palveluseteli antaa kuntalaisille mahdollisuuden valita kunnallisten palvelujen ja yksityisten yritysten tuottamien palvelujen välillä. Uskon, että yksityiset palveluntuottajat kykenevät tarjoamaan kuntalaisille esimerkiksi hammaslääkäripalvelut nopeasti, laadukkaasti ja kilpailun kestävällä hinnoittelulla, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen arvioi.

Julkisen terveydenhoidon jonot lyhenisivät ja tarvittava hoito voitaisiin antaa oikeaan aikaan. Tästä hyötyisivät sekä asiakkaat että työntekijät. Kuntalaiset voisivat tällöin saada helpommin myös ennalta ehkäisevää hoitoa, jolloin saavutettaisiin myönteisiä tuloksia koko kansanterveyden kannalta.

Palvelusetelin käytön lisäämisellä ei ole tarkoitus tarjota kuntalaiselle hoitoa tai palvelua kuitenkaan ale-hintaan, sillä palvelusetelin käyttö tarkoittaa pelkistetysti sitä, että kuntalainen sitoutuu maksamaan palvelusetelin määrän ylittävän osan hoitonsa kuluista itse.

Palveluseteli tarjoaisi kuntalaiselle valinnan mahdollisuuden, jolloin hänen velvollisuudekseen tulisi selvittää edullisin ja sopivin hoitopaikka. Lääninhallitusten hyväksymät luettelot tutkimus- ja hoitopaikoista jaettaisiin kuntalaisille kerran vuodessa.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja toivoo, että uuden lain myötä kunnat ottavat palvelusetelit nykyistä laajemmin käyttöön terveyspalveluissa, vaikka laki ei niitä siihen velvoitakaan. Palvelusetelien toistaiseksi varsin vähäinen käyttö on johtunut nykyisen lainsäädännön sekavuudesta ja palveluseteleiden käyttöön kannustavien elementtien puutteesta.

– Kuntien vastuulla on miten laajasti ne haluavat lähteä järjestämisvastuullaan olevaa palveluntuotantoaan selkeyttämään ja tehostamaan sekä hyödyntämään yksityisten palveluntarjoajien osaamista ja resursseja, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen arvioi.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, Suomen Yrittäjät, p. 050 537 6707