16.8.2006 klo 12:37

Pankit loistokunnossa – asiakkaiden valinnanmahdollisuudet vähäiset

Euroopan unionin Kilpailupääosaston tekemän vähittäispankkitoimintaa koskevan selvityksen mukaan suomalaiset pankit ovat tällä vuosikymmenellä olleet kannattavuudeltaan aivan kärjessä Euroopassa.

Pankkien kannattavuus Suomessa on huomattavasti korkeammalla tasolla kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Yhdysvalloissa puhumattakaan Saksasta, johtaja Risto Suominen Suomen Yrittäjistä toteaa. Risto Suominen kuuluu toisena pohjoismaisena henkilönä 12-jäseniseen FIN-USE-FORUMiin (Financial services user forum), joka on komission sisäisen pääosaston DG Internal Marketin asiantuntijaelin.

– Suomalaispankkien kannattavuus oli 1980-luvulla suhteellisen vaatimatonta muiden maiden pankkeihin verrattuna. 1990-luvulla koko pankkisektori syöksyi sitten valtavaan taloudelliseen kriisiin.

Risto Suomisen mukaan nyt näyttää puolestaan siltä, että suomalaiset pankit tahkoavat ennätysluokan tulosta samalla, kun Suomessa pankkien rahoitustoiminnan riskinotto on vähäisintä Euroopassa, markkina on erittäin keskittynyt, pankkien yhteistyö laajaa, kytkykauppa yleistä sekä alalla asiakkaiden liikkuvuus vain noin puolet siitä, mitä se on EU-maissa keskimäärin.

– Selvitys näyttää osoittavan, että rahoitussektorin sääntelyn purkaminen sekä erittäin voimakas tekninen kehitys maksuliikennepalveluissa ovat Suomessa poikkeuksellisessa määrin vaurastuttaneet pankkeja.

Pankkisektorin hyvinvointia on vauhdittanut markkinoiden keskittyneisyys, jonka taustalla on alan taloudelliset vaikeudet 1990-luvulla, jolloin markkinoilla toimijoiden lukumäärä supistui huomattavasti, Risto Suominen arvioi.

– Ennen pankkikriisiä markkinoilla merkittäviä toimijoita olivat säästöpankit, osuuspankit, KOP, SYP ja Postipankki. Kriisin jälkeen markkinaosuudeltaan huomattaviksi toimijoiksi jäivät osuuspankit, Nordea sekä Sampo. Näyttäisi siltä, että suomalaiset pankkiasiakkaat maksavat edelleenkin pankkikriisin hintaa markkinoiden keskittyneisyyden seurauksena.

Pankkisektorin kilpailun edistämiseksi Rahoitustarkastuksen on terävöitettävä rooliaan ja ohjattava määrätietoisesti pankit nykyistä läpinäkyvämpään palveluhinnoitteluun. Toiseksi lainanannon ehdoksi pankit eivät saisi asettaa muuta tiliasiakkuutta, Suominen vaatii.

– Kytkykauppa on Suomessa poikkeuksellisen laajaa ja kilpailun tehostamiseksi sitä tulisi rajoittaa.

Suomen tulee myös ajaa voimakkaasti siirrettävien pankkitilinumeroiden järjestelmää samalla tavalla kuin esim. kännykkänumeroissa jo toimitaan, Risto Suominen esittää. Tämä uudistus edistäisi merkittävästi pankkien kilpailuttamista, sillä näissä olosuhteissa pankkiasiakkuuden vaihtaminen olisi nykyistä helpompaa, hän jatkaa.

Asiakkaiden – niin yritysten kuin yksityishenkilöidenkin – tulisi kilpailuttaa nykyistä enemmän pankkeja ja kokeilla uusia vaihtoehtoja. Asiakkaiden liikkuvuus on sekä kotitalousasiakkaiden että pk-yritysten osalta huomattavasti vähäisempää Suomessa kuin EU-maissa keskimäärin, Suominen summaa.

Lisätiedot:
Suomen Yrittäjät, johtaja Risto Suominen, p. 0500 417889.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi