23.5.2008 klo 10:45

Pk-yrityksistä neljäsosalla kesätyöntekijöitä

Suomen Yrittäjien selvityksen mukaan pk-yrityksistä neljäsosaan palkataan kesätyöntekijöitä tänä kesänä. Keskimäärin näihin yrityksiin otetaan 2,9 kesätyöntekijää, joten pienet ja keskisuuret yritykset ottavat töihin arvion mukaan yli 100 000 kesätyöntekijää.

Suomen Yrittäjien ekonomisti Harri Hietalan mukaan runsas nuorten palkkaaminen on myönteinen asia. Näin pk-yritykset tutustuttavat nuoria työelämään ja markkinoivat yrityksiä hyvinä työpaikkoina. Yksittäisen pk-yrityksen on näin osaltaan mahdollista vaikuttaa myös nuoren kouluttautumispäätökseen ja turvata yrityksen tulevaa työvoimansaantia.

Kesätyöntekijöiden palkkaaminen on yleistä sesonkityöntekijöitä tarvitsevissa majoitus- ja ravitsemusyrityksissä. Niissä kahdessa yrityksessä kolmesta palkataan kesätyöntekijä. Kaupassa, rakentamisessa, teollisuudessa sekä terveydenhuolto ja sosiaalipalveluissa kesätyöntekijöitä palkataan yli 40 prosenttiin yrityksistä.

Yli 10 henkilöä työllistävistä pienistä ja keskisuurista yrityksistä reilussa 80 prosentissa on kesätyöntekijöitä. Mikroyrityksistä, jotka työllistävät 2–9 henkilöä, 45 prosenttia palkkaa kesätyöntekijöitä. Yksinyrittäjistä 11 prosenttia tarjoaa kesätyöpaikkoja.

Kesätyösuhteet ovat myös verraten pitkiä. Reilussa 35 prosentissa kesätyöntekijöiden sopimuksen pituus on keskimäärin kaksi kuukautta. Yrityksistä 25 prosentissa keskimääräinen pituus on kolme kuukautta ja reilussa 20 prosentissa kuukausi. Noin 5 prosentissa keskimääräinen pituus jää alle kuukauteen. Yli 10 prosentissa pk-yrityksistä kesätyön pituus ylittää kolme kuukautta.

Satunnaisotokseen poimituista 5 000 kyselyyn vastasi 670 yrittäjää huhtikuussa. Vastaajajakauma edustaa Suomen pk-yritysrakennetta.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, ekonomisti Harri Hietala, p. (09)2292 2845, 0500 789 906, harri.hietala@yrittajat.fi