10.10.2007 klo 10:06

Pk-yritysten kustannukset nousussa – suhdanneodotuksissa pientä laskua

Pk-yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen suotuisat pienistä hiipumisodotuksista huolimatta. Odotukset kustannusten noususta ovat vahvistuneet. Työvoiman saatavuus on entistä useammin yritysten kehittämisen esteenä. Muutkin resurssitekijät ovat muodostuneet esteiksi. Yritykset ovat aikaisempaa halukkaampia pääomasijoittajien osallistumiselle yrityksen rahoitukseen. Pk-yritysten markkinoinnissa keskeisiä kysymyksiä ovat laadusta huolehtiminen ja henkilökohtainen myynti.

Pk-yrityksillä edelleen suotuisat suhdannenäkymät

Pk-sektori odottaa suhdanteen säilyvän suotuisana vuoden vaihteen yli. Yrityksistä 31 prosenttiyksikköä enemmän ennakoi suhdanteen vahvistumista kuin heikkenemistä. Vahvistumisodotukset ovat kuitenkin laskussa. Edellisen kerran ne ovat olleet näin alhaalla keväällä 2004, Suomen Yrittäjien ekonomisti Harri Hietala toteaa.

– Pitkä suotuisa suhdanne on omiaan lisäämään pk-yrittäjien luottamusta omien yritystensä menestymismahdollisuuksiin. Liikevaihdon kasvuodotukset ovat erityisen korkealla. Myös odotukset kannattavuuden ja vakavaraisuuden paranemisesta ovat vahvat.

Tuotantokustannusten nousuodotukset ovat yleistyneet erityisesti rakentamisessa ja teollisuudessa. Väli- ja lopputuoteinflaation kiihtymistä ennakoidaan eniten rakentamisessa. Palkkojen nousuvauhdin odotukset ovat korkeimmat teollisuudessa. Palvelualojen palkkaodotukset ovat hieman muita matalammat.

Investointiodotukset ovat nousseet. Teollisuudessa ne ovat entisellä, muita korkeammalla, tasollaan. Tuotekehityspanostusten osalta viidennes enemmän pk-yrityksistä uskoo T&K-panostusten kasvuun kuin laskuun. Vientiodotukset näyttäisivät kääntyneen nousuun, kun tuontiodotukset ovat lievästi laskevat.

Osaavan työvoiman saatavuus entistä useammin ongelmana

Suotuisina jatkuvat suhdanneodotukset ja työvoiman ikääntyminen pitävät yllä rekrytointitarpeita. Pk-yrityksistä vain 27 prosenttia arvioi, että uusia henkilöitä ei ole tarve palkata seuraavan vuoden aikana. Lisätyövoimaa haetaan erityisesti teollisuudessa ja rakentamisessa. Yrityksistä lähes neljännes uskoo työntekijöidensä määrän kasvavan. Viisi prosenttia yrityksistä arvioi henkilökuntamäärän pienenevän.

Suomen Yrittäjien ja Finnveran Pk-yritysbarometrista käy ilmi, että työvoiman saatavuus on aiempaa suurempi ongelma yrityksen kehittämisessä. Osaavan työvoiman saatavuus heijastuu myös kehittämisen tarpeisiin. Henkilöstön kehittäminen ja kouluttaminen arvioidaan entistä useammin tärkeimmäksi kehittämisen kohteeksi. Myös muiden resurssitekijöiden merkitys kehittämisen esteenä on nousussa, Hietala sanoo.

– Pk-yritysten tuotantokapasiteetti, koneet, laitteet ja tilat, on varsin tarkkaan käytössä tällä hetkellä.

Yritysten kasvuhaluttomuuden yleisin syy on sopiva yrityskoko ja riskinottohalun puute. Kasvun esteeksi nimetään työvoimakustannukset ja työvoiman saatavuus. Työvoiman saatavuutta pitää 22 prosenttia vastaajista esteenä.

Pk-yrityksistä viidennes pitää osaavan työvoiman saatavuutta työllistämisen pahimpana esteenä. Osaavan työvoiman saatavuuden merkitys on edelleen nousussa. Muina esteinä pidetään kysynnän epävakautta ja työn sivukuluja. Työn sivukulujen merkitys työllistämisen esteenä korostuu kaupan alalla sekä pienimmissä ja nuorimmissa yrityksissä.

Yrityksistä 23 prosenttia ennakoi omistajanvaihdoksen olevan edessä seuraavan viiden vuoden aikana. Osuus on pysynyt pitkään alle viidenneksessä, mutta on kohonnut tänä vuonna.

Kasvuhakuisimmat hakevat rahoitusta Finnveralta ja pääomasijoittajilta

Neljännes pk-yrityksistä ennakoi ottavansa seuraavan vuoden aikana uutta ulkoista rahoitusta. Ulkoista rahoitusta aiotaan hakea erityisesti voimakkaasti kasvuhakuisissa ja kansainvälisillä markkinoilla toimivissa yrityksissä.

Ulkoista rahoitusta harkitsevista 86 prosenttia aikoo hankkia rahoitusta pankeista ja reilu neljännes Finnverasta. Kasvuhakuisimmat yritykset aikovat turvautua muita useammin Finnveraan ja pääomasijoittajiin.

Valtaosa yrityksistä aikoo käyttää rahoitusta investointeihin. Tämä on heijastunut myös Finnveran rahoituksen voimakkaaseen kysyntään. Voimakkaasti kasvuhakuisilla yrityksillä korostuu erityisesti kansainvälistymisen, käyttöpääoman ja kehityshankkeiden vaatiman rahoituksen tarve, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä toteaa.

Barometrin mukaan osakeyhtiömuotoisista pk-yrityksistä noin kolmasosa on valmis ottamaan tarvittaessa yksityisiä ja julkisia pääomasijoittajia rahoittajiksi. Osuus on aiempaan verrattuna yllättävän suuri, Heikkilä sanoo.

– Pääomasijoittajilta odotetaan enemmän hallitustyöskentelyyn osallistumista kuin pelkkää omistajuutta. Aktiivista osallistumista halutaan erityisesti ns. bisnesenkeleiltä. Tässä on nähtävissä muutosta aiempiin barometrituloksiin verrattuna.

Pk-yritysten markkinoinnissa keskeistä laadusta huolehtiminen

Markkinointi ja myynti koetaan pk-yrityksissä tärkeimmäksi kehittämisen kohteeksi ja tärkeäksi kasvukeinoksi. Laadusta huolehtimista ja henkilökohtaista myyntiä pidetään yritysten tärkeimpinä markkinointikeinoina. Keskeiseksi arvioidaan myös suhdetoiminta yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin.

Myynnin haasteena pidetään uusien ja nykyisten asiakkuuksien hoitamista. Kansainvälisillä markkinoilla toimivissa yrityksissä korostuvat haasteina jakelukanavien kehittäminen ja yhteistyökumppaneiden löytäminen, Hietala tiivistää.

– Luonnollisesti valtaosassa pk-yrityksistä markkinoinnista ja myynnistä vastaa pääasiallisesti yrittäjä tai toimitusjohtaja itse. Erillistä vastuullista markkinointi- ja myyntihenkilöstöä on 19 prosentissa yrityksistä.

Kahdella kolmesta pk-yrityksestä on kotisivut internetissä. Yli 20 henkeä työllistävistä yrityksistä yli 95 prosentilla on verkkosivut ja alle 5 henkeä työllistävistäkin 55 prosentilla. Kotisivuista yli puolella on yksityiskohtaista tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista. Sivuista 29 prosentilla on myös hintatietoja.

Pk-yrityksistä 5 prosentilla on verkkokauppa. Yli kaksi kertaa useammin yrityksillä on tilauslomake internetissä. Sähköpostitilauksia ottaa vastaan 41 prosenttia yrityksistä. Internetin käytön suhteen kasvuhakuisemmat, kansainvälisillä markkinoilla toimivat ja suuremmat pk-yritykset ovat muita edellä.

>> Pk-yritysbarometri, syksy 2007

Lisätietoja: