10.2.2006 klo 15:58
Tiedote

SOK:n/Suomen Sparin on muutettava menettelytapojaan Spar-kauppiaita kohtaan

SOK/Suomen SPAR kohtelee tulevaisuudestaan epävarmoja SPAR-kauppiaita jopa törkeän ylimielisesti. SOK/Suomen SPAR rikkoo menettelytavoillaan tehtyjen sopimusten henkeä ja yleisesti hyväksyttyjä menettelytapoja, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

– Vaadimme, että SOK/Suomen SPAR mitä pikimmiten korjaa suhtautumistaan SPAR-kauppiaihin ja sitä kautta koko siihen paikalliseen verkostoon, jonka olemassaolo riippuu kauppojen tulevaisuudesta.

SOK:n ostettua viime syksynä osake-enemmistön SPAR-kauppaketjusta 150 kauppiasta ovat epävarmoja tulevaisuudestaan. SOK ei ole ottanut kauppiaihin minkäänlaista yhteyttä keskustellakseen heidän tilanteestaan. Sitä vastoin kauppiaat ovat saaneet ilman ennakkovaroitusta kahden rivin irtisanomisilmoituksia, joista jopa nimenselvennykset puuttuvat.

Sopimusten päättymisajat saattavat olla niin lyhyitä, ettei kauppiaalla ole mahdollisuutta irtisanoa vastuullaan olevaa henkilökuntaa kyseisessä ajassa, minkä lisäksi kaupan perustamiseen ja kalustohankintoihin liittyvät kulut uhkaavat jäädä yksin kauppiaiden kannettavaksi. SOK/Suomen SPAR ajaa kauppiaita konkurssiin ja kohtuuttomiin henkilökohtaisiin menetyksiin, Järventaus sanoo.

SOK:n pitäisi merkittävänä taloudellisena toimijana kantaa vastuu huomattavasti paremmin eikä piiloutua tosiasiallisessa hallinnassaan olevan Suomen SPARin taakse. SOK:n tulisi mahdollisuuksien mukaan myötävaikuttaa kauppapaikkojen jatkumiseen, mutta vähintäänkin huolehtia siitä, että kauppojen mahdolliseen lopettamiseen liittyvät siirtymäajat ovat riittävän pitkät ja lisäksi tulla kauppiaita vastaan heidän huomattavissa taloudellisissa menetyksissään, toimitusjohtaja Järventaus sanoo.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi
Puhelin (09) 2292 2952, Raija-Liisa Konkola