28.4.2006 klo 10:29

Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunta: Hyvinvointi tarvitsee vastuullisia omistajia

Elinkeinoelämä on sopinut yhteisestä omistajapolitiikan linjasta. Sen ydin on siinä, että on luotava poikkeuksellisen kilpailukykyiset olosuhteet omistajuudelle ja yrittäjyydelle, jotta suomalainen osaaminen ja työ säilyvät Suomessa. Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunta (SONK) on Elinkeinoelämän keskusliiton, Perheyritysten liiton ja Suomen Yrittäjien yhteistyöelin, jolla järjestöt yhdessä pyrkivät omistajapolitiikan linjausten toteutumiseen seuraavassa hallitusohjelmassa.

Suomessa tarvitaan omistajuuspolitiikkaa. Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunta ehdottaa keskustelujen käynnistämistä vastuullisesta omistajuudesta julkisen vallan ja eri omistajatahojen kesken. Suomalaisten hyvinvoinnin voi taata vain vahva, kilpailukykyinen kansantalous ja sen kasvu. Suomen pitää olla tulevaisuudessakin hyvä ja kilpailukykyinen paikka tuotannon sijoittua, palkansaajien elää sekä omistajien omistaa ja kehittää yritystoimintaa.

Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunta listaa seuraavat toimenpidesuositukset omistajuuden vahvistamiseksi ja Suomen kilpailukyvyn lisäämiseksi:

– Verotuksen tulee kannustaa omistajuuteen ja yrittäjyyteen. Yritystoiminnan jatkuvuutta tulee edistää luopumalla perintö- ja lahjaverosta yritysvarallisuuden osalta. Osinkotulojen veronalaista osuutta on alennettava sekä korotettava listaamattomien yhtiöiden pääomatulo-osinkojen osuutta ja yhdenkertaisesti verotettavan eli ns. verovapaan osinkotulon enimmäismäärää. Yhteisöveroprosenttia tulee asteittain alentaa kansainvälisesti kilpailukykyiselle tasolle.

– Jokamiehen omistajuutta ja kotitalouksien osakesäästämistä tulee edistää mm. säätämällä osinkotulot ja arvopaperien ja yhtiöosuuksien vuotuiset luovutusvoitot verovapaiksi 5000 euroon asti.

– Hyvää hallintotapaa tulee edistää myös kuntien ja valtion omistamassa liiketoiminnassa.

– Työeläkevarojen hallinnoinnin ja sijoittamisen kehittämistä sekä keskustelua työeläkejärjestelmän roolista suomalaisessa omistajuudessa tulee jatkaa.

– Julkisten palvelujen ja palvelusektorin kehitys pitäisi turvata siten, että Suomen kunnissa siirryttäisiin laajalti ns. tilaaja-tuottajamallin käyttöön.

– Kansallista omistajakeskustelua julkisen vallan ja omistajien välillä tulee edistää sopimalla säännöllisistä keskustelu- ja yhteistyömuodoista valtioneuvoston ja suomalaisen omistajuuden neuvottelukunnan välillä.

Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunnan raportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.yrittajat.fi/omistajuus_sonk06

Lisätietoja:
Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunnan sihteeri Anders Blom, puh. 0400 523 409
Omistajuusohjelma verkossa: www.ek.fi, www.perheyritystenliitto.fi, www.yrittajat.fi

Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunta (SONK) on Elinkeinoelämän keskusliiton, Perheyritysten liiton ja Suomen Yrittäjien viime vuoden alussa muodostama neuvottelukunta suomalaisen omistajuuden edistämiseksi. Neuvottelukunnan puheenjohtaja on Bertel Paulig ja varapuheenjohtajia Eero Lehti ja Eero Heliövaara. Jäseninä on kuusi edustajaa kustakin järjestöstä.