30.8.2007 klo 12:54

Suomelle poikkeusmahdollisuus EU:n ajo- ja lepoajoista

EU:n komissio on myöntänyt Suomelle mahdollisuuden poiketa harvaan asutuilla alueilla ajo- ja lepoaika-asetuksesta, ratkaisuun tyytyväinen SKAL kertoo.

Poikkeusta voidaan soveltaa eläin- ja hinauskuljetuksiin Oulun ja Lapin lääneissä lukuun ottamatta Oulun ja Kajaanin kaupunkeja sekä myös muualla maassa kunnissa, joiden asukastiheys on alle 5 henkeä neliökilometriä kohden. EU-asetuksen mukaisia vuorokautisia ajoaikoja saadaan pidentää kahdella tunnilla ja vuorokautista lepoaikaa lyhentää tunnilla.

Poikkeusmahdollisuutta ehdottanut maanteiden tavaraliikennettä edustava Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on tyytyväinen ratkaisuun. Päätös on upea päänavaus niin Suomelle kuin yleisesti EU:n reuna-alueiden jäsenmaille. SKAL:n mukaan se osoittaa, että painavin perustein tehdyillä esityksillä on menestymisen mahdollisuudet EU:n päätöksenteossa. Ratkaisulla tuetaan niin elintarviketeollisuuden kuin maantiekuljetusalan toimintaedellytyksiä Suomen pohjoisosissa.

Komission myöntämän poikkeuksen voimaantulo vaatii kansallisen asetuksen, joka annettaneen alkusyksyn aikana.

Lisätiedot : SKAL, toimitusjohtaja Iiro Lehtonen, p. 040 502 8181 ja johtaja Pasi Moisio, p. 040 574 8353

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi