30.6.2005 klo 12:01

Suomen Yrittäjät huolissaan verottajan tutkimisvelvollisuuden supistamisesta: Yritysten oikeusturva heikkenee

Yritysten oikeusturva uhkaa huonontua, jos hallituksen esitys uudesta veroilmoitusmenettelystä hyväksytään syksyllä eduskunnassa. Jatkossa yrityksen tilikauden päättymisen jälkeen veroviranomaiset voivat muuttaa tekemäänsä verotuspäätöstä nykyistä vapaammin.

Suomen Yrittäjien mielestä epävarmuus verotuksesta vaikeuttaa yritystoimintaa ja heikentää yritysten oikeusturvaa.

Nykyisin verottajan tutkimisvelvollisuus perustuu verotusmenettelylain oikeuskäytännössä vahvistettuihin tulkintoihin. Uudistuksen jälkeen asioiden tutkimisvelvollisuus olisi lakitekstin mukaan riippuvainen asian laadusta, laajuudesta ja verovelvollisten yhdenmukaisesta kohtelusta.

Ilmoitusmenettelyn muutoksen yhteydessä toteutettavalla uudistuksella laajennetaan veroviranomaisten mahdollisuuksia tehdä jälkikäteen oikaisuja verotukseen. On hyvä, että selvät tapahtuneet virheellisyydet voidaan jälkikäteen oikaista ja esimerkiksi kokonaan verottamatta jäänyt tulo verottaa jälkikäteen. Tähän on nykyisinkin edellytykset veroasiamiehen muutoksenhaun ja jälkiverotusmenettelyn kautta. Uudistus supistaa käytännössä veroviranomaisten suorittamaa asioiden tutkimista säännönmukaisen verotuksen yhteydessä ja lisää mahdollisuuksia jälkikäteen tehtäviin oikaisuihin.

Esityksen mukaan veroilmoitusmenettelyä muutetaan vuoden 2005 alusta siten, että kaikki yksityishenkilöt saavat esitäytetyn veroilmoituksen. Erityisesti yrittäjien kohdalla esitäytetyn veroilmoituslomakkeen tiedot ovat lähes aina puutteelliset ja edellyttävät sen vuoksi tavanomaista tarkempaa perehtymistä. Yksityisten elinkeinonharjoittajien, maatalouden ja metsätalouden harjoittajien onkin esityksen mukaan aina palautettava ilmoituslomake, koska tuosta toiminnasta saatu tulos selviää laaditun tilinpäätöksen perusteella. Henkilöyhtiöiden ja osakeyhtiöiden on jatkossakin annettava entiseen tapaan veroilmoitus, yhtiömiehet ja osakkeenomistajat sen sijaan saavat esitäytetyn ilmoituslomakkeen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 22950