21.4.2009 klo 11:21

Suomen Yrittäjät perustaa valtakunnallisen yrityskauppapaikan

Suomen Yrittäjät uudistaa kevään aikana yritysten ostoon ja myyntiin keskittyvän Yrityspörssin. Tarkoitus on koota kaikki Suomessa verkossa toimivat yrityksien myyntiä ja ostoa välittävät tahot valtakunnallisen palvelun piiriin.

Suomen Yrittäjät uudistaa kevään aikana yritysten ostoon ja myyntiin keskittyvän Yrityspörssin, joka toimii osoitteessa www.yrittajat.fi/yritysporssi. Yrityspörssiä ei uudisteta vain Suomen Yrittäjien tarpeita varten, vaan tarkoitus on koota kaikki Suomessa verkossa toimivat yrityksien myyntiä ja ostoa välittävät tahot valtakunnallisen palvelun piiriin.

Yrityksiä myyviä verkkopalveluja on Suomessa yli 30, mutta useimmissa niissä on vain pieni määrä yrityksiä kaupan. Yhteensä näillä verkkopalveluilla saattaa olla myynnissä jopa 1000 yritystä, mutta myyntipaikkojen hajanaisuudesta johtuen myyjien ja ostajien kohtaaminen on epävarmaa. Kaupankäynnissä ostajan tai myyjän pitäisi käydä läpi kaikki 30 verkkopalvelua, jotta hän saisi kattavan kuvan yrityskauppatilanteesta. Suurin haitta tilanteesta aiheutuu yritysten omistajanvaihdoksissa, kun jatkajaa ei löydy.

Valtakunnallisen yrityskauppapaikan ensimmäisessä uudistusvaiheessa perustetaan tietokanta, jonne kaikki verkossa yrityksiä välittävät toimijat voivat tallentaa osto- ja myynti-ilmoituksensa. Toisessa vaiheessa kukin palveluntarjoaja kehittää haluamansa näköisen internetpalvelun, joka käyttää yhteistä tietokantaa. Jokainen palveluntarjoaja rakentaa omat palvelukonseptinsa ja ansaintalogiikkaansa, perustettava tietokanta ei aseta sille rajoitteita. Kolmannessa jatkokehitysvaiheessa järjestelmä on tarkoitus linkittää muihin vastaaviin tietokantoihin, jolloin näkyvyys laajenee mahdollisesti koko EU:n alueelle.

Yhteisen tietokannan myötä kaikki Suomessa myytävät yritykset saadaan näkymään kaikissa yritysmyyntiverkkopalveluissa, jolloin sekä ostajat että myyjät hyötyvät. Palveluntarjoajat saavat huomattavasti enemmän myynti-ilmoituksia näkyviin omiin palveluihinsa. Ilmoitukset saadaan helposti nostettua myös esimerkiksi kuntien ja työvoimatoimistojen sivuille.

Uudistustyössä ovat mukana Suomen Yrittäjien lisäksi mm. Yrityskauppa.net sekä työ- ja elinkeinoministeriö. Tietokannan rakentaa IT-yritys Futurice. Suomen Yrittäjien Yrityspörssi-palvelun uudistaa Sininen Meteoriitti.

Lisätietoja:

Talousjohtaja Tauno Jalonen, Suomen Yrittäjien Sypoint Oy, p. (09) 2292 2921