20.1.2004 klo 15:11

Suomen Yrittäjien aluekehitystyöryhmän puheenjohtaja Väinö Korhonen: Hallinnon hajasijoittamisen tuettava yrittäjyyden edellytyksiä

Suomen Yrittäjien aluekehitystyöryhmän puheenjohtaja Väinö Korhonen kehottaa päätöksentekijöitä aluekehityksen kokonaisvaltaiseen arviointiin. Valtion virkojen hajasijoittamisella ei taantuvien maakuntien ongelmia ratkaista, vaan todelliset ratkaisut aluekehityksessä tehdään yritystasolla. Hän katsoo hajasijoittamisen olevan oikeansuuntainen toimintalinja, mutta olennaista on ymmärtää pienten yritysten rooli aluekehityksen kannalta.

– Jos tasapainoista aluekehitystä halutaan tukea, pitää panostaa maaseudun ja maakuntien yrittäjyyteen. Pysyvät työpaikat ovat syntyneet ja syntyvät jatkossakin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Valtion hallinnon muutama tuhat työpaikkaa hajautettuna eri maakuntiin runsaan kymmenen vuoden aikana on nippelipeliä yritystoiminnan potentiaaliin verrattuna, Korhonen muistuttaa.

Korhosen mukaan pk-yrityksiin on syntynyt vuoden 1995 jälkeen yli 200.000 työpaikkaa. Edelleen kansainvälisestä taantumasta huolimatta pk-yritykset ovat palkanneet 10-15.000 uutta työntekijää vuosittain. Näistä suuri osa on tullut juuri pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Korhosen mielestä nyt pitäisi miettiä, miten aitoja työpaikkoja saadaan myös haja-asutusalueelle.

– Työllisyyttä tukevat veroratkaisut tukevat myös maakuntien kehitystä. Tekeillä oleva pääoma- ja yhteisöverouudistuksen on kannustettava pk-yrityksiä kasvuun. Tämän lisäksi tarvitaan voimakkaita työn sivukulujen alennuksia, jotta hyvänä pysynyt kysyntä kotimarkkinoilla realisoituisi työpaikoiksi.

– Maakunnissa koulutuksen ja yritysten yhteistyötä pitää syventää. Myös alue- ja paikallishallinnon pitää kääntää katseensa suurista teollisuusyrityksistä entistä enemmän pieniin palveluyrityksiin. Suuri ei ole työllistämiskysymyksessä kaunista. Suhteessa paras työllisyyshyöty saadaan pienten yritysten tarpeita kuuntelemalla, Korhonen sanoo.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Väinö Korhonen, Arkkitehtuuritoimisto Riitta Korhonen Oy p. 050 566 3989
Johtaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät, p. 050 3442 780
Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät, p. 050 547 7495

Alueellistamisen periaatteet ja
linjaukset valmistuivat

Alueellistamisen koordinaatioryhmä luovutti tiistaina 20. tammikuuta pääministeri Matti Vanhaselle esityksensä alueellistamisohjelman periaatteista ja linjauksista. Työryhmän puheenjohtaja on valtiosihteeri Risto Volanen.

Aineisto on valtioneuvoston sivulla osoitteissa: