15.9.2008 klo 15:33

Suomen Yrittäjien Antti Neimala: Julkiset hankinnat elinkeinopolitiikan ytimeen

Kuntien menestyksen ratkaisee niiden alueella toimivien yritysten elinvoimaisuus. Menestyäkseen yritykset tarvitsevat toimivan julkisen infrastruktuurin sekä tehokkaan ja vaikuttavan elinkeinopolitiikan. Yksi tärkeimmistä kuntien elinkeinopolitiikan lohkoista on julkisten hankintojen ohjaaminen eli hankintapolitiikka.

Vuositasolla valtion ja kuntien hankinnat ovat suuruudeltaan yhteensä yli 20 miljardia euroa, joka on yli 15 prosenttia bruttokansantuotteesta. Kuntien osuus julkisista hankinnoista on noin kolme neljäsosaa. Tämän vuoksi yritykset ovat kiinnostuneita julkisia hankintoja koskevasta politiikasta, menettelyistä ja mahdollisuuksista.

Tuoreen Suomen Yrittäjien ja Finnveran yhteisen pk-yritysbarometrin mukaan odotukset kunnille suuntautuvan myynnin kehittymisestä ovat kuitenkin varsin pessimistiset. Puolet pk-yrityksistä ei myy tavaroita tai palveluita kunnille. Vajaalla viidenneksellä yrityksistä kunnille myynnin osuus on enemmän kuin 10 prosenttia liikevaihdosta. Yhtä moni yritys odottaa kuntamyynnin kasvavan tulevien 5 vuoden aikana.

Suomen Yrittäjien johtajan Antti Neimalan mielestä yrittäjien pessimistiset odotukset ovat hälyttäviä. Kuntiin suuntautuvan myynnin suurimpina esteinä pidetään pk-yritysbarometrin mukaan virkamiesten suhtautumista, kuntien hankintaosaamisen tasoa ja hankintalain säännöksiä. Sen sijaan poliittista ilmapiiriä ei koeta esteeksi kuntiin suuntautuvalle palvelumyynnille.

Yrittäjiä ymmärtävät kunnat ovat oivaltaneet, että pienten yritysten asema on otettava huomioon hankintoja tehtäessä. Käytännössä se tarkoittaa hankintojen tekemistä riittävän pieninä kokonaisuuksina. Jos palvelut ja tavaraostot niputetaan suuriksi kokonaisuuksiksi, niin pienet yritykset eivät yksinään pysty osallistumaan tarjouskilpailuihin.

Hyvä tiedottaminen ja avoin vuoropuhelu kunnissa lisäävät hankintaosaamista sekä tilaajien että yritysten osalta. Julkisten hankintojen lainsäädäntö on monimutkaista ja osin jopa turhaa, mutta laki ei estä järkevää toimintaa.

– Jos kunnissa tunnetaan omat yritykset ja niiden tarjoamat mahdollisuudet, niin niitä osataan hyödyntää myös kunnan ostoissa, Antti Neimala tähdentää.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, johtaja Antti Neimala ja viestintäpäällikkö Jarmo Hyytiäinen, p. 050 555 9965

Lue myös:

Kunnallisvaalit 2008