12.6.2008 klo 12:43

Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunta: Sopimusperusteinen jätteenkuljetus säilytettävä

Suomen Yrittäjät vastustaa eri puolilla Suomea käynnissä olevia hankkeita jätteenkuljetuksen kunnallistamiseksi.

Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunnan mielestä jätteenkuljetuksen kunnallistaminen huonontaa kuntien jätehuollon palveluita ja johtaa kustannustason nousuun. Alan yrityksille kuntien järjestämään jätteenkuljetukseen siirtyminen merkitsee pahimmassa tapauksessa toiminnan loppumista.

Sopimusperusteinen kuljetusjärjestelmä on taannut kiinteistökohtaisesti asiakkaiden valinnanmahdollisuuden palveluntuottajan suhteen. Muilla toimialoilla vastaavia asiakaslähtöisiä palveluiden tuottamismalleja vasta kokeillaan. Olisi takaperoista siirtyä jätteenkuljetuksessa järjestelmään, jossa kuntien sekä kuntien omistamien yritysten rooli markkinoilla vahvistuu ja asiakkaiden valinnanmahdollisuudet poistuvat.

Kokemukset osoittavat, että kuntien kilpailuttamassa järjestelmässä yritysten lukumäärä vähenee. Kilpailutukset suosivat käytännössä suurimpia yrityksiä. Kilpailutettavat kokonaisuudet ovat monesti pienille yrityksille liian laajoja. Kun korvaavia markkinoita ei ole, vaihtoehtona on jopa toiminnan loppuminen kokonaan.

Yrittäjäjärjestön mielestä jätteenkuljetusten kunnallistamista ei voida perustella näytöllä kuntien kilpailuttaman järjestelmän alhaisemmilla kustannuksilla ja/tai korkeammalla laadulla sopimusperusteiseen järjestelmään verrattuna. Yritysten ja alan kehityksen kannalta kunnallistamisen vaikutukset olisivat kielteisiä – alan yritysten lukumäärä vähenisi, työllisyys heikkenisi ja kiinnostus sekä taloudelliset edellytykset teknologian kehittämiseen loppuisivat. Pitkällä aikavälillä vaikutukset kuntien talouteen ja palveluiden saatavuuteenkin olisivat negatiivisia markkinoiden keskittymisen johdosta.

Suurin paine kuljetusten kunnallistamiseen näyttää tulevan kuntien omistamilta jätehuoltoyrityksiltä. Tämä on merkki siitä, että kunnallistamista ollaan viemässä eteenpäin väärin perustein, yhden markkinoilla toimivan osapuolen etujen turvaamiseksi.

Kuntien järjestämisvastuulla olevien palveluiden uudistaminen on välttämätöntä kansalaisten palveluiden turvaamiseksi. Palveluiden tuottamisessa tarvitaan yksityisten yritysten lisääntyvää panosta. Meneillään oleva kehitys jätehuoltoalalla heikentää laajemminkin yritysten tuntemaa luottamusta kuntamarkkinoiden toimintaa kohtaan. Kuntien päätöksentekijöiden on tunnettava vastuunsa alueen elinkeinorakenteesta ja kansalaisille tarjottavien palveluiden kehittämisestä.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, varapuheenjohtaja Simo Räihä, p. 040 731 1913 ja johtaja Antti Neimala, p. (09) 2292 2935, 050 3442780