6.10.2004 klo 16:02

Suomen Yrittäjien Järventaus: Hyvät työolot pienyrityksissä mahdollistavat sääntelyn keventämisen

Työministeriön työolobarometrin tiedoista tehty erillisselvitys osoittaa, että monet työelämän tärkeät laadulliset asiat ovat pienissä yrityksissä suurempiin työpaikkoihin verrattuna paremmassa kunnossa.

Pienyritysten työntekijät kokevat, että työntekijöiden ja johdon suhteet työpaikoilla ovat avoimet ja luottamukselliset, työntekijöitä kohdellaan työpaikoilla tasapuolisesti ja tietoja välitetään avoimesti. Pienimmissä yrityksissä sairauspoissaoloja on selvästi vähemmän kuin muissa yrityksissä. Niissä on myös vähemmän irtisanomisia ja lomautuksia kuin suuremmissa.

Keskeinen selitys pienyritysten hyville työoloille on, että pienissä yrityksissä yrittäjä on lähellä työntekijää ja näkee ilman organisaatioportaita, mitkä seikat vaikuttavat työntekijän hyvinvointiin ja sitä kautta työmotivaatioon, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Pienyritysten työoloilla tulisi olla merkitystä myös lainsäädännössä ja sopimuskäytännössä. Selvitys antaa vahvan osviitan siihen suuntaan, että työntekijän aseman turvaaminen ja työntekijän suojelu ei pienyrityksissä edellytä niin raskasta sääntelyä kuin Suomessa tällä hetkellä on.

Tästä syystä on Järventauksen mukaan mahdollista keventää sääntelyä heikentämättä työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla. Tähän mahdollisuuteen olisi tartuttava nopeasti, sillä työelämän sääntely, kuten eräiltä osin ankaraksi koettu irtisanomissuoja, pelottaa pieniä yrityksiä työllistämästä.

Pk-yrityskentässä on edelleen paljon potentiaalia työllisyysasteen nostamiseksi, jos vain pelisääntöjä kehitetään työn tarjoamista helpottavaan suuntaan. Hallituksen olisikin nopeasti käynnistettävä selvitys siitä, millä tavoin työelämän lainsäädäntöä ja muita pelisääntöjä tulisi kehittää, jotta työllistäminen pienyrityksissä helpottuisi. Tavoitteen toteuttamista helpottaa tieto siitä, että säädöskuorman keventäminen on mahdollista tehdä heikentämättä työntekijän työoloja tai työpaikan pysyvyyttä.

Selvitys löytyy osoitteesta http://www.yrittajat.fi/sy/home.nsf/www/pkyritys_hyvatyonantaja2004.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät ry, p. (09) 2292 2950