16.10.2006 klo 11:42

Suomen Yrittäjien Jussi Järventaus yhteistoimintalaista: Hyvät työolot pienyrityksissä eivät yt-lailla paranisi

Hyvää työllisyyskehitystä ei pidä vaarantaa.

Kun työntekijöiden kokemat työolot pienemmissä yrityksissä ovat jo nykyisellään paremmassa kunnossa kuin suuremmissa yt-lain piirissä olevissa yrityksissä, ei ole asiallista perustetta ulottaa yt-lakia pieniin yrityksiin, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus. – Lakisääteisten velvoitteiden lisäämiselle pitää aina olla peruste ja syy. Perusteeksi ei riitä vain se, että jotkut ovat asiasta keskenään sopineet.

Pienemmissä yrityksissä mm. työnantajien ja työntekijöiden väliset suhteet, tiedonkulku ja kohtelun tasapuolisuus ovat työntekijöiden omien käsitysten mukaan keskimäärin paremmalla tasolla kuin suuremmissa. Tämä käy ilmi työministeriön Työolobarometrin tiedoista. Myös yt-lakia valmistellut komitea itse toteaa mietinnössään: Yleisesti ottaen työntekijöiden käsitykset vaikutusmahdollisuuksistaan ovat myönteisimpiä pienemmillä kuin suuremmilla työpaikoilla.

Järventauksen mielestä hyvä yhteistyö pienillä työpaikoilla ei synny lakivelvoitteita lisäämällä, vaan lakibyrokratia voi päinvastoin jähmettää aidon yhteistyöilmapiirin.

Yhteistoimintalain velvoitteiden lisääminen alle 30 henkilön yrityksille olisi myös näiden yritysten työllistämishalukkuutta ajatellen melkoista riskinottamista, Järventaus toteaa. – Hyvä työllisyyskehitys viimeisten muutaman vuoden aikana on pääasiassa juuri sen ansiota, että pienet yritykset ovat lisänneet työvoimaansa. Kymmenien uusien lisävelvoitteiden asettaminen näille yrityksille heikentäisi niiden työllistämishalukkuutta varsinkin tilanteissa, joissa yrityksen laajentaminen merkitsisi sen joutumista yt-velvoitteiden piiriin, Järventaus sanoo.

Hän ei pidä perusteltuna, että kun suuryritykset ovat globalisaatiokehityksen seurauksena joutuneet irtisanomaan henkilöstöä, johtopäätöksenä yritetään tuoda yt-lain velvoitteet entistä pienemmille eli alle 30 henkilön yrityksille.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus puh. 050 3360015