9.2.2007 klo 15:53

Suomen Yrittäjien Jussi Järventaus: YT-laajennus yrittäjyydelle kielteinen

Uuden yhteistoimintalain velvoitteiden sälyttäminen pienille yrityksille ei kannusta yrityksiä henkilöstömäärien kasvattamiseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo. Pienet yritykset, jotka eivät yleensä ole siirtämässä toimintojaan Suomesta minnekään, ovat tähän saakka huolehtineet hyvin työllisyyden myönteisestä kehittymisestä. Tämä kehitys vaarantuu. Myös työolot pienemmissä yrityksissä ovat tutkimusten mukaan hyvässä kunnossa, työoloilla yt-laajennusta ei voida perustella, Järventaus muistuttaa.

– Yhteistoimintalain ulottaminen pieniin yrityksiin vaikuttaa väistämättä kielteisellä tavalla yritysten kasvuhalukkuuteen, vaikka se ei kasvua kokonaan pysäytäkään. Kasvun toteutukseen tullaan etsimään muita tapoja kuin palkatun henkilöstön lisääminen, Järventaus toteaa.
– Päinvastoin kuin yhteistoimintalain kohdalla on nyt tehty, meillä pitää myös työlainsäädännön puolella hakea keinoja, joilla kannustetaan yrityksiä laajentumaan ja lisäämään henkilöstöään, Järventaus vaatii.

Järventaus muistuttaa vielä, että yhteistoimintalain uudistamisella väitettiin haettavan apua varsinkin suurten joukkoirtisanomisten aiheuttamiin tilanteisiin. Uusien velvoitteiden sälyttäminen entistä pienemmille yrityksille ei pelasta eikä helpota perlosten ja elcoteqien henkilöstöjen asemaa. Uudistuksella vain heikennetään pienempienkin yritysten kasvuhalukkuutta.

Lisätietoa yt-lain käsittelystä ja Suomen Yrittäjien kannanottoja asiasta:

Lisätietoja:

Jussi Järventaus 050 3360 015