24.4.2009 klo 10:00

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jarkko Wuorinen: Koneurakoinnissa pitää turvata pk-yritysten elinkelpoisuus

Suomen Yrittäjien puheenjohtajan Jarkko Wuorisen mielestä taloudellinen taantuma uhkaa johtaa maanrakennusalan ja koneurakoinnin nopeaan keskittymiseen. Tämän estämiseksi esimerkiksi uusien rakennuskohteiden urakat pitäisi mitoittaa niin, että myös pienet ja keskisuuret yritykset pääsevät tekemään kilpailukykyisiä tarjouksia uusista hankkeista.

– Pienet ja keskisuuret yrittäjät turvaavat parhaiten koneurakoitsijoiden työllisyyden, joka tällaisessa taloudellisessa taantumassa on ensiarvoista. Työllisyydestä huolehtiminen on hyvää ja vastuullista yhteiskuntapolitiikkaa, Jarkko Wuorinen arvioi puhuessaan Koneyrittäjien puheenjohtajien neuvottelupäivillä Helsingissä.

Maan hallitus on päättänyt kompensoida kansaneläkemaksun poiston vaikutukset valtiontalouteen kiristämällä energiaverotusta vuodesta 2011 alkaen. Wuorisen mielestä on olennaista, että tulevat energiaverojen korotukset eivät tuo lisäkuormaa polttoaineita käyttäville yrittäjille, kun kannustavuuden ja talouskasvun lisäämiseksi verotuksen painopistettä siirretään yritys- ja ansiotulojen verottamisesta kulutus- ja ympäristöverojen suuntaan.

Puheenjohtaja Jarkko Wuorinen toivoo pankeilta ylimääräistä pitkämielisyyttä koneita hankkineita maanrakennusyrittäjiä ja metsäkoneyrittäjiä kohtaan, sillä sekä metsäteollisuuden että tierankentamisen kannalta on välttämätöntä, että alan yrittäjät pysyvät hengissä tasaisesti eri puolilla maata. Esimerkiksi suhdannelainojen ja -takausten käyttömahdollisuudet on syytä kartoittaa huolellisesti.

Maarakennusalan työllisyyden kehitys on ollut huolestuttavaa, mutta metsäkoneurakoinnissa tilanne on kriittinen. Suomessa toimivat metsäteollisuusyritykset ovat supistaneet toimintaansa markkinoiden ehtyessä, jolloin suuri määrä puunkorjuukoneita seisoo toimettomana. Metsäkoneyrittäjät tuskailevat lainojensa kanssa.

– Toivottavasti valtion erityisrahalaitoksen Finnveran suhdannelainat auttavat koneyrittäjät taantuman yli, Wuorinen toivoo.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, Suomen Yrittäjät, p. 050 537 6707