1.11.2006 klo 13:17

Suomen Yrittäjien Yrityskaupan Puhemies –palvelu edistämään pienyritysten omistajanvaihdoksia

Lähivuosina kymmenet tuhannet yritykset etsivät jatkajaa yritystoiminnalleen. Suomen Yrittäjien lanseeraama Yrityskaupan Puhemies –palvelu on toimintamalli, jonka tarkoituksena on parantaa yritysten omistajavaihdosten onnistumista.

Toimintamalli tarjoaa ammattilaisten apua erityisesti mikroyritysten ulottuville. Puhemies auttaa kauppakirjojen laadinnassa, siirtyvän liiketoiminnan arvonmäärityksessä sekä toiminnan jatkajan alkuvaiheen suunnitelmissa. Konseptin on kehittänyt Suomen Yrittäjien Sypoint Oy yhteistyössä jyväskyläläisen konsulttiyritys Salokorpi-Yhtiöt Oy:n kanssa. Yrityskaupan Puhemies on osa Suomen Yrittäjien Yrityspörssi –palvelukokonaisuutta, joka on avoin kaikille yrityksille yrittäjäjärjestön jäsenyydestä riippumatta.

Moni pienyrittäjä pitää asiantuntija-avun käyttämistä omistajanvaihdoksen yhteydessä liian kalliina, ja yrityskaupat yritetäänkin usein hoitaa alusta loppuun asti itse. Asiantuntijan avulla prosessi voisi kuitenkin sujua mutkattomammin ja lopputuloskin olla onnistuneempi, Suomen Yrittäjien Sypoint Oy:n toimitusjohtaja Tauno Jalonen toteaa.

Etenkin kaikkein pienimpien yritysten omistajanvaihdoksissa tarvittaisiin nykyistä enemmän ulkopuolista apua. Hinta on kuitenkin monelle pienyrittäjälle kynnyskysymys. Tästä syystä olemme kehittäneet toimintamallin, jossa on otettu huomioon niin pienyrittäjien tarpeet kuin taloudellisetkin resurssit, Jalonen jatkaa.

Asiantuntija Esa Salokorpi täydentää: Osin vastoin yleisiä odotuksia ikääntymässä olevien yritysten jatkajat eivät löydykään omasta perhepiiristä, vaan yrittäjäpolvenvaihdokset toteutuvat entistä useammin yrityskauppoina. Lähivuosina 50.000-70.000 yritystä etsii jatkajaa yrittäjän eläköityessä. Mikäli yrittäjäpolvenvaihdosmarkkinat eivät toimi eikä tarjolla ole riittävästi asiantuntija-apua, moni pk- tai mikroyritys lopetetaan ja menetämme paitsi työpaikkoja myös yrityksille ja kansalaisille tärkeitä palveluja erityisesti harvaan asutuilla alueilla.

Yrityskaupan Puhemies soveltuu toimintamallina parhaiten 1-5 henkeä työllistäville yrityksille. Konseptin perusajatuksena on, että myyjä ja ostaja valitsevat Yrityskaupan Puhemies -asiantuntijan, joka yhteisellä toimeksiannolla avustaa heitä omistajavaihdoksen eri vaiheissa. Kauppakirjan lisäksi he saavat apua kauppahinnan määrittämisessä sekä suunnitelmien laatimisessa. Peruspalvelun pakettihinta on 800 euron tasoa, mihin sisältyy tyypillisesti kaksi n. puolen päivän mittaista työskentelyjaksoa Puhemies-asiantuntijan kanssa.

Yrityskaupan Puhemies on yritystoiminnan kokenut ammattilainen, joka voi puolueettomasti arvioida siirtymässä olevan yritystoiminnan oleellisimpia riskejä ja keskustella näistä ostajaehdokkaan ja myyjän kanssa. Toiminta perustuu luottamukseen ja yhteiseen tahtoon ja tavoitteeseen onnistuneesta omistajavaihdoksesta. Toimeksiannon yhteydessä allekirjoitetaan palvelusopimus, joka sisältää myös salassapitolausekkeen, Esa Salokorpi kertoo.

Tauno Jalonen korostaa, että yrittäjäjärjestön tavoitteena ja tehtävänä on palvella suomalaista pk-yrityskenttää ja kehittää yritysten toimintaedellytyksiä. Yrityskaupan Puhemies –verkoston toimijat ovat tähän hakeutuneita ja motivoituneita asiantuntijoita ja uskomme, että heillä on paljon annettavaa pienyritysten omistajavaihdoksen haasteisiin. Yrityskaupassa – pienessäkin – riskit ovat aina kaikkia muita kauppoja suuremmat.

Palvelun lanseerausvaiheessa Yrityskaupan Puhemies –verkostoon kuuluu kaikkiaan 19 puhemiestä 12 paikkakunnalla. Verkostoa on tarkoitus laajentaa asteittain.

Lisätietoja:
www.yrittajat.fi/puhemies