28.8.2007 klo 12:44

SY:n hallitus: Dieselverotuksen korotus huonoa ympäristöpolitiikkaa

Suomen Yrittäjien hallitus pitää valtiovarainministeriön kaavailemaa budjetin yleislinjaa perusteltuna, mutta katsoo, että suunnitelmissa on energiaverotuksen osalta korjattavaa. Energiaverotuksen tulee pohjautua päästöjen määrään.

Suomen Yrittäjien hallitus pitää kaavailtua dieselveron merkittävää korotusta huonona ympäristöpolitiikkana. Verotuksella tulisi ohjata liikenteessä käyttämään vähäpäästöisiä ajoneuvoja ja dieselkäyttöisiä autoja. Dieselveron korotus esitetyssä määrin on myös kilpailukyvyn kannalta huono, koska Suomessa pitkistä etäisyyksistä johtuen tuotannossa ja jakelussa on eurooppalaisittain korkeat kuljetuskustannukset. EU:n matalan verotuksen maista tulevat liikennöitsijät saisivat huomattavan lisäkilpailuedun. Näitä kuljetuskustannuksia ei tule lisätä. Painopiste polttoaineiden verotuksen kiristämisessä täytyy olla bensiinin eikä dieselin verotuksessa. Lisäverotulot tulee käyttää liikenneväylien parantamiseen ja sitä kautta päästöjen alentamiseen.

SY:n hallituksen mukaan sähköveron korotuksen ajoitus on väärä. Koska eurooppalaiset sähkömarkkinat eivät vielä ole harmonisoituneet, sähköyhtiöillä on hinnoitteluvoimaa siirtää veronkorotus suoraan hintoihin. Näin veronkorotus kiihdyttää muutoinkin kohonnutta inflaatiota. Päästökaupasta joka tapauksessa aiheutuva sähkön hinnannousu puolestaan sisältää tässä vaiheessa riittävän ympäristöohjausvaikutuksen.

Suomen Yrittäjien hallitus ei pidä perusteltuna myöskään sitä, että palvelujen sähköveroa korotettaisiin tuntuvasti enemmän kuin teollisuuden ja lasinalusviljelyn sähköveroa. Eri toimialoja tulisi kohdella tasapuolisemmin, SY:n hallitus tähdentää.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, viestintäpäällikkö Jarmo Hyytiäinen, p. (09) 2292 2931 tai 050 555 9965