17.10.2008 klo 19:00

SY:n Järventaus: Pankeilla vastuuta taantuman torjunnassa

Suomessa toimivat pankit ovat muiden maiden pankkeihin verrattuna hyvässä kunnossa eikä nykyinen finanssikriisi miltään osin johdu suomalaisista pankeista. Kun ongelmat kuitenkin nyt ovat ulottuneet Suomeen saakka, pankkien tulee kantaa aivan eri tavalla vastuuta asiakkaidensa selviämisestä kuin oli laita 90-luvun pankkikriisissä. Silloin pankit saamansa yhteiskunnan tuen turvin sallivat asiakasyritystensä suurin joukoin ajautua konkurssiin, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoi Kymen Yrittäjien Maakunnallisessa Yrittäjäjuhlassa Kouvolassa.

Vaikka yritysten tilanne on vahvojen taseiden johdosta oleellisesti 90-lukua parempi, riski tilanteen nopeasta heikkenemisestä on ilmeinen. Yritysten luotonsaanti on selvästi vaikeutunut ja kallistunut, minkä lisäksi voimassa olevien luottojen korkoja korotetaan. Investointeja siirretään, asiakkaat ovat peruneet tilauksia ja varsinkin kalliiden kestokulutushyödykkeiden kysyntä on voimakkaassa laskussa. Rakenteeltaan terveetkin yritykset voivat näissä olosuhteissa joutua maksuvalmiusongelmiin, Järventaus toteaa.

Tässä tilanteessa pankkien tulisi Järventauksen mukaan niitä koskevien säännösten sen salliessa mm. pidättyä vaatimasta lisävakuuksia alentuneiden omaisuusarvojen tai lisääntyneiden riskien johdosta. Lisävakuuksien pyytäminen syventää nopeasti kierrettä ja olisi myös pankeille itselleen vahingollista.

Valtion takaustuki pankkien varainhankinnalle oli järkevä, pankkien luotonantomahdollisuuksia helpottava toimi. Yrittäjät odottavat, että pankit pyrkivät katsomaan uhkaavan taantuman yli ja tekevät kaikkensa asiakasyritystensä tilanteen helpottamiseksi ja toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Tällä toimintapolitiikalla taantumaa voidaan torjua ja joka tapauksessa vähentää sen kielteisiä vaikutuksia talouteen ja työllisyyteen, toimitusjohtaja Järventaus korosti.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Jussi Järventaus 050 336 0015