15.9.2004 klo 16:22

SY:n kaupan toimialaryhmä: Aukiolon vapauttaminen olisi pienten kauppojen tuho

Suomen Yrittäjät vastustaa kaupan aukiolon laajentamista. Yrittäjäjärjestön kaupanalan yrittäjät ovat huolissaan kaupan palvelurakenteesta ja erikoistavarakauppojen tulevaisuudesta. Poistamalla nykyiset sunnuntaiaukioloa rajoittavat säännöksen nopeutetaan erikoistavara kauppojen kuolemia ja edistetään kaupan keskittymistä suuriin yksiköihin. Tämä tietää samalla sitä, että nykyinen varsin kattava kauppapalveluiden verkosto rapautuu.

Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja ja kaupan toimialaryhmän puheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko sanoo, että aukiolon täydellinen vapauttaminen tietäisi kiistämättä pienten kauppojen tuhoa. Niin sanottu seitsemänpäiväinen aukiolo muodostuisi kauppiaille yrittämisen vapauden sijasta yrittäjyyden pakkopaidaksi.

– Valtiovalta voi halutessaan vaikuttaa kaupan rakenteeseen esimerkiksi kaavoituksen ja aukiolon sääntelyn kautta. Nyt pienten paikkakuntien ja kunta- sekä kaupunkikeskusten palvelurakennetta on voitu ylläpitää osin rajoittamalla suurten kauppojen aukioloa ja ohjaavalla kaavamenettelyllä. Tämä on taannut elämisen edellytykset monessa kunnassa, hän sanoo.

– Jos linjaa nyt muutetaan, poliittisten päätöksentekijöiden on kannettava myös vastuu päätösten seurauksista. Sekä kuluttajan kokema kaupan palvelutaso että yrittämisen kannattavuus ja olosuhteet heikkenisivät oleellisesti erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella, Rinta-Rahko sanoo.

Rinta-Rahko muistuttaa, että jos kaupan aukiolo vapautetaan, on selvää, etteivät pienet kaupat kykene jatkuvaan sunnuntai aukioloon vaan menettävät asiakkaita suuremmille yksiköille. Kuluttajille pienten kauppojen häviäminen tietää kauppapalveluiden saatavuuden heikkenemistä.

Kuntien elinkeinopolitiikalle rahavirtojen ehtyminen olisi nukutusruiske. Hallitusohjelman yrittäjyyden ja työllisyyden lisäämistavoitteille aukiolojen lisävapauttaminen olisi tuhoisa askel.

Kaupan ala on ollut jo edellisen vuosikymmenen ajan murroksen kourissa. Pienten päivittäistavarakauppojen määrä on pudonnut vuoden 1990 5000 kaupasta alle puoleen noin 2300. Samaan aikaan hypermarkettien lukumäärä on kaksinkertaistunut 50:stä 106:een ja pienten kauppojen myyntiosuus on tippunut 41 prosentista 24 prosenttiin.

Lisätietoja:
Varapuheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko, Suomen Yrittäjät, p. 050 61499