28.3.2006 klo 15:57

SY:n varapuheenjohtaja Wuorinen tuolinvuokrauksesta: Matalamman riskin yrittämistä ei pidä kieltää

Palvelualojen ammattiliiton Pamin 1. varapuheenjohtaja Anssi Vuorio on vaatinut tiukempaa linjaa suhtautumisessa ns. tuolinvuokraukseen parturiliikkeissä ja muihin vastaaviin uudentyyppisiin yritystoiminnan muotoihin. Ei ole hyväksyttävää, että uudet yritystoiminnan muodot pyritään järjestelmällisesti kieltämään ja selittämään työsuhteiksi, toteaa Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen.

SY:n varapuheenjohtaja Jarkko Wuorisen mukaan yritystoimintaan on kehittynyt vaihtoehtoja, joissa yrittäjäksi lähtevän ei tarvitse ottaa ylettömän suuria riskejä heti alkuvaiheessa. Työtilat ja välineet voidaan vuokrata toiselta, jolloin ei synny tarvetta esimerkiksi merkittävään velanottoon investointien tekemiseksi, hän sanoo.

– Juuri tästä on kysymys parturien tuolinvuokrauksessa, erilaisissa lääkärikeskusten järjestelyissä, tai franchising-tyyppisessä yrittämisessä. Rikastumisen mahdollisuudet ovat ehkä vähäisemmät, mutta vastaavasti myös riskit ovat tarkasti rajattuja.

Jos rajoitetun riskin yritystoiminta pyritään kieltämään, tehdään samalla karhunpalvelus koko yrittäjyyden edistämiselle. Monelle pienimuotoinen yritystoiminta on erinomaisen hyvä tapa lähteä liikkeelle ja hankkia kokemusta yrittämisestä. Siksi kuvantunlaiselle yrittämiselle pitää antaa reilusti elintilaa, eikä hyväksyä Palvelualojen ammattiliiton kahlitsevia näkemyksiä, Wuorinen vaatii.

– On suuri harhaluulo, että kieltämällä tuolinvuokraus ja vastaavat yritystoiminnan muodot samat työt tulisivat tehdyiksi palkkatyösuhteessa. Monessa tapauksessa onkin niin, että työt jäävät tekemättä, tai ihmiset tekevät niitä harmaan talouden puolella.

Palvelualojen ammattiliiton Vuorion viittaama Espoon verotoimiston yritysosaston kannanotto liittyy yksittäistapaukseen, joka ei muuta jo vuosikymmeniä vallinnutta tulkintalinjaa. Vakiintuneessa verotuskäytännössä itsenäiseksi yrittäjäksi on hyväksytty esimerkiksi kampaamoalalla ns. tuolinvuokrasopimuksen nojalla kampaamotoimintaa harjoittava elinkeinonharjoittaja.

Lisätietoja
Suomen Yrittäjät, varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 0500 692 186 ja veroasiantuntija Leena Romppainen, p. 040 512 3258

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi