7.12.2006 klo 11:16

SYT-kassan jäsenmaksu alenee vuoden 2007 alusta

Vakuutusvalvontavirasto on hyväksynyt SYT-kassan hakemuksen, ja jäsenet saavat edullisemmat jäsenmaksut vuonna 2007. Puheenjohtaja Lars Gästgivars toteaa, että SYT-kassan periaatteen mukaisesti kassassa ei haluta hallinnoida enempää rahaa kuin on välttämätöntä toiminnan kannalta. Koska kassan taloudellinen tilanne on hyvä, voidaan jäsenmaksuja alentaa.

Yrittäjä on työttömyysturvan piirissä ja voi liittyä SYT-kassaan, jos YEL-vakuutuksen työtulo on vähintään 8520 euroa vuodessa. SYT-kassa maksaa ansiopäivärahaa työttömäksi jäävälle yrittäjälle. Päivärahan suuruus riippuu SYT-kassan vakuutustasosta, jonka yrittäjä valitsee itselleen. Taso on sidottu YEL-vakuutuksen työtuloon. Päivärahan pohjaksi voi valita kassasta korkeintaan saman vuositulon kuin mikä on oman eläkevakuutuksen vahvistettu työtulo. Yrittäjät, jotka eivät kuulu kassaan, voivat saada työttömyysajalta Kelan peruspäivärahaa (23,50 e/päivä v. 2006).

Samat edut ja päivärahatason saa jatkossa pienemmällä jäsenmaksulla. Vuonna 2007 alin jäsenmaksu 8520 euron työtulolla on 77,50 euroa/vuosi. Jäsenmaksu on henkilökohtaisessa verotuksessa vähennyskelpoinen erä.

Lisätietoja:
SYT-kassa, p. (09) 622 4830