22.1.2009 klo 13:37

Työmarkkinajärjestöjen ”sosiaalitupo” ei sido hallitusta

Suomen Yrittäjät korostaa, että työmarkkinajärjestöjen yhteinen linjaus sosiaaliturvauudistuksesta ei sido SATA-komiteaa eikä hallitusta. Tämä on tärkeää, sillä linjauksessa sosiaaliturvan kannustavuuden parantaminen jää liian vaatimattomaksi huomioon ottaen väestön ikääntymisestä lähivuosina seuraava työvoiman puute.

– Esimerkiksi työttömyysturvan kannustavuudessa on päästävä paljon linjausta pitemmälle, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Kansaneläkevakuutusmaksun poisto yrityksiltä on perusteltua edellyttäen, että näin valtiontalouteen syntyvää vajetta ei kateta yrittäjien kokonaisverorasitusta lisäämällä.

– Jos työeläkevakuutusmaksua korotetaan aikanaan linjauksessa esitetyllä tavalla, lopputulokseksi jää, että lähinnä vain suurten yritysten työnantajamaksut kevenevät nykytilanteeseen verrattuna, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jarkko Wuorinen toteaa.

Suomen Yrittäjät hyväksyy ajatuksen, että taantuman aikana ei tehdä sosiaaliturvaan sellaisia muutoksia, jotka kansalaiset kokevat heikennyksiksi.

– On kuitenkin välttämätöntä, että ikärakenteen muutoksen aiheuttamaan työvoiman tarpeen muutokseen varaudutaan. Jo nyt on syytä tehdä päätöksiä siitä kuinka työvoiman saatavuus turvataan taantuman jälkeisessä noususuhdanteessa, jotta hyvinvointivaltion rahoituspohja voidaan turvata, toimitusjohtaja Järventaus sanoo.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015 ja puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 050 537 6707