19.10.2006 klo 10:28

Työnantajayritykset vastustavat yt-velvoitteiden laajentamista, laajennus vahingollinen työllistämishalukkuudelle

Suomen Yrittäjät kysyi 10-29 henkilön jäsenyrityksiltä suhtautumista suunniteltuun yhteistoimintalain soveltamisalan laajentamiseen koskemaan myös 20-29 työntekijän yrityksiä. Kyselyyn vas-tasi yli 800 yritystä, joista 98 prosenttia ilmoitti vastustavansa soveltamisalan laajentamista. Alle 20 työntekijän yrityksistä 78 prosenttia ilmoitti, että lain soveltamisalan laajennus vaikuttaisi kielteisesti niiden halukkuuteen lisätä työntekijämääränsä vähintään 20 henkilöön.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventauksen mukaan työnantajayrittäjien vastaukset osoittavat, että yhteistoimintalain laajentamisella pienempiin yrityksiin on kielteisiä työllisyysvaikutuksia.

– Yritykset jarruttavat kasvua siinä vaiheessa, kun lisätyöntekijän palkkaaminen veisi yrityksen uuden lakibyrokratian piiriin.

Vaikutus on sitä suurempi, mitä pienempiin yrityksiin mennään. SAK:n puheenjohtaja Lauri Iha-lainen on leimannut työllisyysvaikutuspuheet hölynpölyksi. Harkitsematon kielenkäyttö osoittaa, kuinka huonosti SAK:ssa tunnetaan pienten yritysten olosuhteita ja niissä työllistämiseen vaikuttavia seikkoja, Järventaus sanoo.

– YT-lain byrokratian laajentamiseen pienempiin yrityksiin ei ole asiallista perustetta, koska työ-olot niissä ovat paremmassa kunnossa kuin suuremmissa, lain soveltamisalaan nyt kuuluvis-sa yrityksissä.

Jos lain soveltamisala laajenisi 20-29 työntekijän yrityksiin, lain piirissä olevien yritysten määrä kasvaisi yli 50 prosentilla.

Suomen Yrittäjät kysyi tämän viikon tiistaina ja keskiviikkona 10-29 henkeä työllistävältä noin 2500 yritykseltä yt-lain vaikutuksista. Sähköpostikyselyyn vastasi 802 yrittäjää.

Kyselytutkimuksen raportti
Yt-lain soveltamisalan laajentaminen

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 221
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. (09) 2292 2950, 050 336 0015
Johtaja Rauno Vanhanen, p. (09) 2292 2935, 0500 416 937
Ekonomisti Harri Hietala, p. (09) 2292 2845, 0500 789 906

Yt-lakiesityksen käsittelyn tilanne

YT-lakiesitystä ei tuotu tänään torstaina 19.10. lainkaan valtioneuvoston käsittelyyn. Asian käsittely siirtyy ensi viikkoon