13.12.2006 klo 12:01

Työsuhdeturvasta keskustelu on tarpeellista – globalisaatioraportti on oikealla asialla

Vaikka puute osaavasta työvoimasta on työmarkkinoittemme suurin ongelma, globalisaatioraportti on oikeassa puuttuessaan joustoturvan osana työsuhdeturvaan. Jos työnantajan työsopimusriski olisi pienempi, yrittäjät työllistäisivät varmuudella enemmän. Suuresta rakennetyöttömyydestä ei päästä eroon, jollei puututa työsuhdeturvan tasoon, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Työsuhteen päättäminen on varsinkin pienelle työnantajalle aina äärimmäinen toimi. Tuotannollisia ja taloudellisia syitä koskevat lomautus- ja irtisanomissäännökset ovat kohdallaan. Sitä vastoin, jos työsuhde olisi päätettävä sen johdosta, että henkilö ei suoriudu työtehtävistään, työsuhteen päättäminen on kohtuuttoman vaikeaa. Oikeuskäytännössä tämä niin sanottu yksilöperusteinen irtisanomissuoja on niin tiukka, että käytännössä työsuhteen päättäminen ilman sanktiouhkaa on mahdotonta.

Kansainvälisten vertailujen tekeminen on vaikeaa, mutta Suomen yksilöperusteista irtisanomissuojaa voi luonnehtia yhdeksi tiukimmista. Se on varsinkin pienyrittäjälle selvä työllistämisen este, toimitusjohtaja Järventaus sanoo.

Koeaika ei poista ongelmaa. Koeaikana työsuhde ja työn tekeminen ei ole normalisoitunut, jolloin johtopäätösten tekeminen on ennenaikaista. Yleensä mahdolliset pulmat näyttäytyvät koeajan jälkeen.

Myös Suomessa on uskallettava hakea oikeaa joustavuuden ja turvan suhdetta. Jos ylläpidämme samanaikaisesti korkeaa työttömyysturvaa ja korkeaa työsuhdeturvaa, varmistamme työttömyyden säilymisen. Maltillinen irtisanomissuojan muutos voisi hyvän työttömyysturvan ja sosiaaliturvan Suomessa olla mahdollinen ilman Tanskan mallin kaltaisia kalliita muutoksia.

Viime päivien keskustelu työelämän muutoksista ei lupaa hyvää. Myös kansliapäällikkö Markku Wallinin keskustelualoite vuorotteluvapaan vaikutuksesta työvoiman saantiin on tyrmätty liian hätäisesti. Hänen asiantuntijanäkemystään olisi syytä pohtia vakavasti.

Keskustelusta työelämän rakenteiden uudistamisesta ei Suomessa näytä tulevan mitään, vaikka se naapurimaissa onnistuu. Jos joku uskaltaa puuttua ammattiyhdistysliikkeen saavutettuihin etuihin, heti alkaa kuka tyrmää näyttävimmin –kilpalaulanta. Tällä menolla välttämättömiä työelämän uudistuksia ei saada tehdyksi. Lopputuloksesta kärsivät heikoimmassa työmarkkina-asemassa olevat; vähän koulutetut, työttömät ja pätkätyöläiset.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 221