23.4.2009 klo 10:48

Uudet pelisäännöt julkisen sektorin liiketoiminnasta välttämättömiä

Suomen Yrittäjien mielestä julkisen sektorin liiketoiminnan valvontaa on tehostettava ja yrittäjälähtöistä elinkeinopolitiikkaa on vahvistettava. Näin varmistetaan tasapuoliset kilpailuedellytykset markkinoilla. Nykyisellään julkisen sektorin virastojen, liikelaitosten ja yhtiöiden harjoittama elinkeinotoiminta heikentää yksityisten yritysten asemaa.

Julkisen elinkeinotoiminnan kilpailuneutraliteettia selvittäneen Julki-työryhmän jäsen, johtaja Antti Neimala korostaa käytännön elinkeinopolitiikan merkitystä kilpailuneutraliteetin parantamisessa.

– Työryhmän ehdottamat säädösmuutokset ja valvonnan tehostaminen ovat välttämättömiä markkinoiden toimivuuden takaamiseksi. Vähintään yhtä tärkeää on, että julkisen sektorin harjoittama elinkeinopolitiikka on aidosti yrittäjälähtöistä. Hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi, että yrittäjyydelle tarjotaan Suomessa maailman paras toimintaympäristö. Hallitusohjelma edellyttää kilpailuneutraliteetin vahvistamista käytännön toimin, Neimala sanoo.

Julki-työryhmän raportissa edellytetään valtion ja kuntien liikelaitosmallien sääntelyn muuttamista, julkisen sektorin harjoittaman liiketoiminnan raportoinnin parantamista, läpinäkyvyyden lisäämistä ja valvonnan tehostamista.

Raportin mukaan kuntien virastojen, liikelaitosten ja yhtiöiden harjoittama elinkeinotoiminta on laajaa. Siksi yritystoiminnan kannalta on keskeistä, miten kuntien toimintaa säännellään ja ohjataan.

Suomen Yrittäjien tekemän selvityksen mukaan markkinoiden toimivuus on ollut kuntien liikelaitosten ohjauksessa vieras näkökulma. Näin siitä huolimatta, että kuntien elinkeino- ja palvelustrategioissa korostetaan poikkeuksetta yksityisten yritysten toimintaedellytysten kehittämistä kunnissa.

– On myönteistä, että kunnat ovat nyt alkaneet arvioida harjoittamansa elinkeinotoiminnan vaikutuksia markkinoiden ja yksityisten yritysten toimintaan. Tarpeellisilla säännösmuutoksilla ja tehokkaalla valvonnalla varmistetaan, että kilpailuolosuhteet ovat neutraalit myös kunnissa. Nyt elinkeinopolitiikan tavoitteet ja kuntien elinkeinotoiminnan toteuttaminen ovat usein keskenään ristiriidassa. Ristiriitaisuus syö kuntien elinkeinopolitiikan uskottavuutta, Antti Neimala arvioi.

Lisätietoja: Johtaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät

Taustatiedoksi:
Suomen Yrittäjät teki vuonna 2008 selvityksen kuntien ja kuntayhtyminen liikelaitostoiminnasta.
>> Tästä linkistä kyseiseen selvitykseen.