28.12.2007 klo 12:03

Voimaan tuleva YT-laki estää yritysten kasvua

YT-lain soveltamisalan laajentaminen estää yritysten kasvua. Yhteistoimintalain kokonaisuudistus tuli voimaan 1.7.2007 ja lain soveltamisala laajenee vuoden alussa koskemaan myös 20 – 29 henkilöä työllistäviä yrityksiä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo, että tehdyn selvityksen mukaan yt-laki estää yrityksiä kehittämästä toimintaansa liiketoiminnan tarpeista lähtien.
– Vastauksista ilmenee, että alihankinta, määräaikaiset työsuhteet ja vuokratyövoiman käyttäminen lisääntyvät, kun yritysten kasvuedellytyksiä heikennetään, Järventaus arvioi.

Suomen Yrittäjien tekemä selvitys osoittaa yt-lailla olevan selviä haitallisia vaikutuksia yritysten toimintaan ja strategisiin ratkaisuihin. Kaikissa yritysryhmissä katsotaan, että laista aiheutuu enemmän kustannuksia kuin hyötyä. Aivan lain soveltamisrajan tuntumassa olevista 15-19 henkilöä työllistävistä yrityksistä jopa yli 50 % arvioi jättävänsä tulevaisuudessa henkilöstöä lisäämättä vuoden vaihteessa voimaan tulevien muutosten vuoksi.

Suomen Yrittäjät vastusti lain soveltamisalan laajentamista. Lain vaikutusten ennakoitiin olevan haitallisia niin yrityksille kuin niiden henkilöstölle. Valmistuneessa raportissa selvitetään yritysten näkemyksiä muutosten odotettavissa olevista vaikutuksista.

Raportin perustana oleva yrityskysely kohdennettiin lain vaikutusten kannalta tärkeimpiin yritysryhmiin. Näitä ovat yli 10, mutta alle 20 henkilöä työllistävät yritykset, joiden osalta haluttiin selvittää, kuinka säännökset vaikuttavat soveltamisrajan alapuolella. Toinen ryhmä on säännösten uusi soveltamiskohde eli 20 – 29 henkilön yritykset. Yli 30 henkilön yrityksiltä kysyttiin niiden kokemuksia lain toimivuudesta ja näkemyksiä säännösten soveltamisalan laajentamisesta.

Eduskunta edellytti lain muuttamisen yhteydessä, että sille annetaan kevätistuntokauden 2010 aikana selvitys soveltamisalan laajentamisen vaikutuksista pienille yrityksille ja erityisesti niiden vakituisen henkilöstön kehitykselle. Suomen Yrittäjät jatkaa yt-lain vaikutusten seurantaa. Hallituksen on varauduttava pikaisiin toimenpiteisiin lain yrityksille aiheuttamien ilmeisen haitallisten vaikutusten poistamiseksi, toimitusjohtaja Järventaus vaatii.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 221