3.2.2008 klo 17:18

Vuoden 2007 paikallisyhdistykset arvioitu: Jämijärven, Sotkamon, Lohjan ja Kangasalan Yrittäjät nousivat kärkeen

Yrittäjäjärjestön vuoden 2007 paikallisyhdistysarvioinnin tulokset julkistettiin Suomen Yrittäjien Puheenjohtajien neuvottelupäivillä. Arvioinnin kärkeen nousivat Jämijärven, Sotkamon, Lohjan ja Kangasalan Yrittäjät. Palkintona luovutettiin kullekin voittajayhdistykselle 1250 euron rahapalkinto.

Paikallisyhdistysarviointi järjestettiin toisen kerran. Paikallisyhdistysten hallitukset arvioivat ensin itse toimintaansa yhtenäisten valtakunnallisten kriteerien perusteella ja sen jälkeen arvioinnin tekivät aluejärjestöt. Arviointiin osallistui 412 yhdistyksestä 121, joista aluejärjestöt lähettivät Suomen Yrittäjien raadin arvioitavaksi 41 ehdotusta.

Yhdistyksen jäsenmäärän mukaan oli kolme sarjaa: enintään 50 jäsenen, 51-250 jäsenen ja yli 250 jäsenen yhdistykset. Lisäksi oli neljäs, yhdistystoiminnan innovatiivisuutta arvioiva sarja.

Sarja: enintään 50 jäsentä

Jämijärven Yrittäjissä oli 50 jäsenyritystä vuonna 2007 (45 jäsentä vuonna 2006). Arvioinnissa korostui yhdistyksen aktiivisuus kuntavaikuttamisessa ja erityisesti seudullisessa elinkeinotoiminnassa. Seudun muiden yrittäjäyhdistysten kanssa on kehitetty verkkoviestinnän palveluja. Jämijärven Yrittäjät on mukana työelämän kehittämishankkeissa aikuiskoulutuskeskuksen kautta.

Sarja: 50-250 jäsentä

Sotkamon Yrittäjissä oli 163 jäsenyritystä vuonna 2007 (120 jäsentä vuonna 2006). Yhdistyksellä on aktiivinen rooli Talvivaara-kaivoshankkeessa paikallisten yrittäjien edustajana. Monipuolisesta toiminnasta esimerkkejä ovat myös yhteistyö Sotkamon Jymyn kanssa ja pesäpalloisännyys, kesätoripäivät sekä yhteistyö Venäjän lähialueen kanssa.

Sarja: yli 250 jäsentä

Lohjan Yrittäjien jäsenmäärän kasvu on ollut erittäin voimakas, vuodessa 52 prosenttia. Yhdistyksessä oli 706 yritystä vuonna 2007 ja 464 jäsentä edellisenä vuonna. Lohjan Yrittäjien jäsentoiminta on monipuolista ja sillä on vaikuttajana näkyvä asema Lohjalla. Yhdistys toimi jäsentensä aktiivisena puolestapuhujana mm. puhelinyhtiön osingonmaksua koskevassa asiassa. Paikallisten yritysten sukupolvenvaihdosten edistämiseksi on järjestetty erityinen treffitapahtuma.

Sarja: Innovatiivinen toimintatapa

Kangasalan Yrittäjät täytti 60 vuotta. Juhlavuosi toteutettiin yhdistyksessä poikkeuksellisen innovatiivisesti, minkä ansiosta yhdistys arvioitiin tämän sarjan voittajaksi. Juhlavuoden valmistelu ja dokumentointi on suoritettu siten, että konseptia voidaan tarvittaessa käyttää muissakin yrittäjäyhdistyksissä. Kangasalan Yrittäjien toiminta kokonaisuudessaan on monipuolista ja korkeatasoista. Yhdistyksessä oli 540 jäsenyritystä vuonna 2007 (480 jäsentä vuonna 2006).

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät: