29.9.2007 klo 19:20

Vuoden 2007 Valtakunnalliset Yrittäjäpalkinnot: Palkituille yhteistä on kyky jalostaa ja uudistaa omaa yritysideaansa

Valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä Jyväskylässä jaetaan neljälle menestyneelle yritykselle vuoden 2007 Valtakunnallinen Yrittäjäpalkinto. Palkinnon vastaanottavat metallituoteteollisuuden Avant Tecno Oy, optiikka-alan Piiloset by Finnsusp Oy, fysioterapiaa ja terveysliikuntaa harjoittava FysioSporttis Oy sekä kone- ja prosessisuunnittelualan Insinööritoimisto Comatec Oy.

Palkittaville yhteistä on se, että niiden menestyksen takaa löytyy oma idea, jota on vuosien saatossa kyetty jalostamaan ja uudistamaan. Myös taloudelliset tunnusluvut ja näytöt tuloksellisesta toiminnasta pidemmältä ajalta nostivat nämä yritykset palkittavien joukkoon.

Tarinaa metallista, piilolinssinesteistä, kuormaimista ja fysioterapiasta

Kuormaimia ja niiden työlaitteita valmistavan Avant Tecno Oy:n noin 50 milj. euron liikevaihdosta vientiin menee noin 75 prosenttia. Vientiä on yli 30 maahan. Viime vuonna yrityksen kasvu oli 57 prosenttia. Ylöjärvellä toimiva yritys työllistää 155 henkilöä.

– Olemme 16 vuodessa kasvaneet johtavaksi alle 1000 kilon kuormainten valmistajaksi. Taustalla on uraauurtava työ niiden tuotekehityksessä. Vuodessa uusia pienkuormaajia valmistuu noin 4000. Tuotekehitysosaston panoksella on ratkaiseva merkitys yrityksen kehittymisessä, toimitusjohtaja Risto Käkelä sanoo.

Piiloset by Finnsusp Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Olavi Nieminen oli 19-vuotias perustaessaan ensimmäisen yrityksensä vuonna 1972. Optikkoketjua johtaessaan Nieminen pani merkille, ettei piilolaseilla ollut markkinoilla kunnon hoitonestettä. Ratkaistakseen asian Nieminen perusti tuotekehitystyötä varten Oy Finnsusp Ab:n 1970-luvun lopulla. Yritys kehitti hoitonesteitä piilolasien hoitoon yhteistyössä Turun yliopiston kanssa. Ensimmäinen neste tuli markkinoille vuonna 1980. Finnsusp oli tuolloin – ja on edelleen – ainoa piilolasien hoitonesteiden valmistaja Suomessa. Hoitonesteiden lisäksi yritys on viime vuosien aikana investoinut voimakkaasti kotimaisten silmälasilinssien tuotekehitykseen ja valmistukseen. Finnsusp on tätä nykyä optisen alan suurin valmistaja Suomessa.

Liedossa toimiva yritys työllistää 47 henkilöä ja tekee 4,6 milj. euron liikevaihdon. Siitä viennin osuus on 15 prosenttia ja vientiä on noin 30 maahan. Kasvua viennistä haetaan vahvistamalla yrityksen asemaa nykyisissä maissa.

FysioSporttis Oy:n perustajan, erikoislääkintävoimistelija Sonja Tuomolinin ajoi yrittäjäksi halu tehdä asiat paremmin ja tehokkaammin. Muutaman vuoden työ yksityisen hoitolaitoksen palveluksessa riitti osoittamaan, että omia kehitysideoita ja osaamista oli parempi toteuttaa yrittäjänä. Vuonna 1971 perustettu yritys on laajentanut ja kehittänyt määrätietoisesti toimintaansa kuuden toimipisteen fysioterapia- ja terveysliikuntaketjuksi. Toimipaikat ovat Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla.

FysioSporttiksessa työskentelee 70 vakinaista ja 20 freelance -pohjalta toimivaa terveysalan ammattilaista ja asiakaspalvelijaa. Sonja Tuomolin toimii hallituksen puheenjohtajana ja hänen tyttärensä Petra Kaukoranta toimitusjohtajana.

Insinööritoimisto Comatec Oy:n perustajan ja toimitusjohtajan Aulis Asikaisen johdolla Comatecistä on kasvanut runsaassa 20 vuodessa omien erityisalojensa kone- ja prosessisuunnittelun johtava suunnittelutoimisto Suomessa.

Yhtiön toimipisteissä pisteistä ja viivoista rakentuu suunnitelmia niin liikkuvien työkoneiden ja tuotantolaitteiden, materiaalinkäsittelyjärjestelmien, kiskokaluston, teollisuusautomaation kuin kattilalaitostenkin varalle. Toimeksiantajat ovat omien alojensa markkinajohtajia maailmassa.

Yrityksen 15 milj. euron liikevaihdosta viennin osuus on viisi prosenttia. Vientimaita ovat Ruotsi, USA, Saksa, Kiina, Sveitsi ja Ranska. Toimipaikat sijaitsevat Tampereen lisäksi Helsingissä, Hämeenlinnassa, Imatralla, Lahdessa, Turussa ja Varkaudessa, ja niissä on yhteensä 240 henkilöä.

Valtakunnallisia Yrittäjäpalkintoja vuodesta 1968

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 40 vuotta siitä, kun Valtakunnallinen Yrittäjäpalkinto ensimmäistä kertaa vuonna 1968 ojennettiin tunnustuksena riskejä ja vaikeuksia pelkäämättömille yrityksille. Palkinnonsaajia on jo yhteensä lähes kaksisataa. Palkintoreliefin on suunnitellut taiteilija Mauno Honkanen.

Palkittavat yritykset valitsee vuosittain lautakunta, johon kuuluvat Suomen Yrittäjien, Suomalaisen Työn Liiton, Yksityisyrittäjäin Säätiön sekä Fennian edustajat.

>> Valtakunnallisten Yrittäjäpalkintojen saajat
>> Katso kuvia Valtakunnallisilta Yrittäjäpäiviltä tästä linkistä.

Kuvassa vasemmalta Valtakunnallisen Yrittäjäpalkinnon saajat Risto Käkelä ja Nora Käkelä, Avant Tecno Oy, Olavi Nieminen ja Liisa Nieminen, Finnsusp Oy, Sonja Tuomolin ja Stig Tuomolin, FysioSporttis Oy, Aulis Asikainen ja Pia Peltonen, Comatec Oy sekä yrittäjäpalkintolautakunnan jäsen, Fennian toimitusjohtaja Antti Kuljukka ja Suomen Yrittäjistä puheenjohtaja Eero Lehti, varapuheenjohtaja Erkki K. Mäkinen ja toimitusjohtaja Jussi Järventaus.

Kuvan on ottanut Ilkka Leino.

Lisätietoja:
Avant Tecno Oy, toimitusjohtaja Risto Käkelä, p. (03) 3478 800, www.avanttecno.com
Piiloset by Finnsusp Oy, toimitusjohtaja Olavi Nieminen, p. 020 769 9060, www.piiloset.fi
FysioSporttis Oy, hallituksen puheenjohtaja Sonja Tuomolin, p. (09) 540 4340, www.fysiosporttis.fi
Insinööritoimisto Comatec Oy, toimitusjohtaja Aulis Asikainen, p. (03) 276 700, www.comatec.fi

Suomen Yrittäjät, tiedotuspäällikkö Raija-Liisa Konkola, p. (09) 2292 2952, 050 5003219 ja viestintäpäällikkö Jarmo Hyytiäinen, p. 050 555 9965