20.5.2005 klo 14:45

Yksinyrittäjät olisivat valmiita palkkaamaan työntekijän kohtuullisen sivukuluhelpotuksen avulla

Suurin osa yksinyrittäjistä olisi valmis harkitsemaan ensimmäisen työntekijän palkkaamista ja noin kolmannes heistä tekisi sen hyvin todennäköisesti, mikäli he saisivat kahdeksi vuodeksi helpotusta työnantajan pakollisiin sosiaalivakuutusmaksuihin. Kyseisten yrittäjien valmius työllistää ilman helpotusta jäisi vaatimattomaksi.

Suomen Yrittäjät teki huhtikuussa 2005 kyselyn koskien yksinyrittäjien valmiutta palkata ensimmäinen työntekijä, mikäli he saisivat helpotusta työnantajan sosiaalivakuutusmaksuista. Kysely lähetettiin 5000 yritykselle, josta runsas 800 vastasi siihen. Yksinyrittäjiä vastaajista oli noin 350. Kyselyllä haluttiin selvittään, millainen vaikutus pohdinnassa olevalla ensimmäisen työntekijän palkkaamista kannustavalla sivukulualennuksella olisi.

Tyypillisesti yksinyrittäjillä ei olisi tarjota kokopäivätyötä ensimmäiselle työntekijälleen. Kuitenkin lähes kolmannes vastaajista ilmoitti, että heillä olisi työntarvetta vähintään tuen edellyttämät 25 tuntia viikossa.

Yksinyrittäjät voisivat kyselyn perusteella siis muodostaa melko merkittävän työllistämispotentiaalin, mikäli taloudellista kynnystä työllistää ensimmäinen työntekijä helpotettaisiin. Vaikka on todennäköistä, että vastaajiksi valikoitui tyypillisesti yksinyrittäjiä, joilla on keskimääräistä enemmän lisätyövoiman tarvetta, ja työnantajaksi ryhtymiselle on muitakin kuin taloudellisia esteitä, saattaisi kyseinen tuki luoda peräti 3000 – 6000 uutta työpaikkaa.

Koska tuki myönnettäisiin ainoastaan yksinyrittäjien synnyttämiin uusiin työpaikkoihin, olisivat tuen aiheuttamat kustannukset työpaikkaa kohden huomattavasti matalammat kuin monessa muussa esillä olleessa mallissa matalan tuottavuuden työn kysynnän lisäämiseksi.

Tuki aiheuttaisi luonnollisesti jonkin verran kilpailuvääristymiä, sillä tuen piiriin tuleva yksinyrittäjä saisi tuntuvan, joskin tilapäisen, kustannushyödyn palkatessaan uuden työntekijän. Yksinyrittäjät arvioivat tuen aiheuttamat kilpailuvaikutukset kohtuullisiksi, mutta koetut vääristymät kasvoivat yrityskoon mukana. Sen sijaan tuen aiheuttamia mahdollisia väärinkäytöksiä voitaisiin rajoittaa, mikäli yksinyrittäjän oikeus tukeen rajattaisiin ainoastaan yhteen kertaan yrittäjäuran aikana.

Kysely tehtiin Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajan Jarkko Wuorisen helmikuussa tekemän aloitteen pohjalta, jossa hän ehdotti välillisten työvoimakustannusten tilapäistä helpottamista yksinyrittäjien työllistämiskynnyksen madaltamiseksi työllistämisen alkuvaiheessa.

1) Ehdotuksen mukaan helpotus pakollisista työnantajamaksuista voitaisiin myöntää täysimääräisesti ensimmäiseltä vuodelta ja se voitaisiin pudottaa tästä puoleen toisena vuonna. Pakollisilla sosiaalivakuutusmaksuilla tarkoitetaan tässä yhteydessä työnantajan työeläke-, sairausvakuutus- ja kansaneläke-, työttömyysvakuutus-, ryhmähenkivakuutus- ja pakollisia tapaturmavakuutusmaksuja. Tyypillisesti niiden osuus on pienimmissä yrityksissä yli viidennes palkkakustannuksista.

Lisätietoja:
Varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 692 186