12.6.2006 klo 11:00

Yksityinen hammashoito julkista nopeampi

Kolmannes aikuisväestöstä käyttää terveyskeskusten hammashoitopalveluita ja kaksi kolmasosaa käy yksityisissä hammashoitoloissa yksityissektoria edustavan TerveSuu Asemat ry:n tutkimuksen mukaan. Tutkimuksessa selvitettiin mm., miten nopeasti hammashoito saatiin päätökseen erityyppisillä hoitolinjoilla, TerveSuu Asemat ry:n varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen sanoo.

– Yksityisissä hammashoitoloissa kolme neljäsosaa oli saanut tarvitsemansa hoidon valmiiksi kolmen kuukauden aikana ja vastaavasti terveyskeskuksen hammashoitolassa valmiiksi hoito oli tullut tässä ajassa noin puolella asiakkaista.

Wuorisen mukaan tutkimus osoittaa, että yksityiseen hammashoitolaan pääsee ja hoito valmistuu selvästi nopeammin kuin julkisella sektorilla. Yksityispuolella on myös riittävästi hoitokapasiteettia.

– Yksityisellä sektorilla hammashoitoa tarvitsevat pääsevät hoitoon kohtalaisen nopeasti, joten nyt olisi panostettava hammashoitoon tehtyjen kokonaisinvestointien hyötykäyttöön ja lisättävä yhteistyötä julkisen ja yksityisen hammashoitosektorin kesken.

Yhdeksi yhteistyömuodoksi hammaslääketieteen lisensiaatti Jarkko Wuorinen esittää palvelusetelijärjestelmän käyttöön ottamista. Järjestelmässä kunnat kilpailuttaisivat hammashoitopalvelujen tuottajat ja sen jälkeen hammashoitoa tarvitseville asiakkaille annettaisiin palveluseteli, jolla he voivat hankkia näitä palveluita.

– Asiakas itse valitsee hoitopaikan ja hän myös itse maksaa osan kuluistaan, mikäli palveluseteli ei riitä kustannusten kattamiseen. Yhteiskunta säästää näin omissa terveydenhoitomenoissaan, sillä hammashoidossa sekä laite-, tila-, että palkkakustannukset ovat merkittäviä.

Wuorisen mukaan hammashoidon nykyisen ruuhkatilanteen taustalla on kahden hammaslääkäreitä kouluttaneen klinikan lopettaminen 1990 -luvulla sekä vuonna 2004 voimaan tullut aikuisten hammashoitojärjestelmä, jonka mukaan kaikilla on oikeus päästä julkiseen hammashoitoon.

Samassa yhteydessä tehtiin muutos, että koko aikuisväestö saa KELA:lta korvausta yksityisellä sektorilla tehdystä hammashoidosta. Kustannuksista asiakas saa korvausta keskimäärin 30 – 35 prosenttia. Näin yksityistä hammashoitoa käyttävien kustannukset lähenivät terveyskeskusten hammashoitoloita käyttävien henkilöiden kustannuksia.

Kun kaikki aikuiset tulivat julkisen tai KELA:n tukeman hammashoidon piriin, syntyi kysyntäpiikki, Jarkko Wuorinen toteaa. Piikin purkaminen vie aikaa, mutta yhteiskunnan ei tässä tilanteessa kannata itse investoida liikaa julkiseen hammashoitoon, vaan hoitaa kokonaisuus tehokkaammin ja halvemmalla palvelusetelijärjestelmän avulla.

– Yksityinen hammashoitosektori on tähänkin asti pääsääntöisesti vastannut aikuisten hammashoidosta, joten sillä on hyvä kokemus aikuisten hammashoidosta, mikä edesauttaa hyviin lopputuloksiin pääsemisessä.

Hammaslääketiet. lis., TerveSuu Asemat ry:n varapj. Jarkko Wuorinen,

OnLine uutiset