26.5.2006 klo 10:44

Yrittäjäjärjestön arvostus komeassa nousussa

Yrittäjäjärjestön imagon kohoaminen ja sijoittuminen palkansaajien keskusjärjestöjen toimeksiannosta tehdyssä tutkimuksessa etujärjestöjen ranking-listalla toiseksi heijastaa Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehden mukaan pk-yritystoiminnan arvostuksen lisääntymistä kansalaisten keskuudessa.

Eero Lehden mukaan turbulentissa maailmassa pk-yritysektori on työmarkkinoiden vakauttava tekijä, minkä asian myös kansalaiset tiedostavat.

– Työministeriön työolobarometrin mukaan pienet yritykset koetaan myös työpaikkoina hyviksi. Tämä myönteinen tieto työelämän kokonaislaadusta on merkittävä, koska yleinen mielikuva on usein paljon synkempi. Yksityisen sektorin työpaikoista jo yli 61 prosenttia on pienissä ja keskikokoisissa yrityksissä.

Eero Lehden mukaan yrittäjäjärjestön nousu palkansaajakeskusjärjestöjen tutkimuksessa neljänneltä imagosijalta toiseksi on myös seurausta aktiivisesta julkisesta keskustelusta, jossa pk-yritysten arkitodellisuutta on tuotu voimakkaasti esille. Hän on myös tyytyväinen siihen, että Suomen Yrittäjät sijoittuu korkealle kysyttäessä kansalaisilta, mitkä järjestöt esittävät järkeviä työmarkkina- ja tulopoliittisia ehdotuksia tai kannanottoja.

– Työttömyys ja sen miljardiluokkaan nousevat vaikutukset kansantalouteen jarruttavat merkittävimmin maamme kilpailukykyä ja yhteiskunnan kehittämistä, minkä asiantilan suomalaiset tiedostavat. Samalla kansalaiset tiedostavat, että varsinkin kaikkein pienimmille yrityksille työmarkkinoiden nykyiset pelisäännöt ovat liian riskipitoisia, ja ovat siten avoimia tuoreille ajatuksille.

Pienten yritysten näkökulmasta työllistämisen tilanne saattaa olla niin rankka, että Suomi ei pysty nykysäännöillä selviytymään, jos vielä työvoimapulakin on edessä ja huoltosuhde heikkenee, Eero Lehti miettii. Hänen mukaansa ilman uudistuksia heijastusvaikutuksena on mm. vuokratyövoiman kysynnän jyrkkä kasvu ja laajentuminen uusille toimialoille.

TNS Gallup Oy tutki Suomen työmarkkinapoliittista mielipideilmastoa SAK:n, STTK:n ja Akavan toimeksiannosta. Tutkimuksella selvitettiin suomalaisten suhtautumista työmarkkinoiden etujärjestöihin, työmarkkinoiden sopimusjärjestelmään sekä ammattiliittoihin järjestäytymisen syitä ja tarpeellisuutta.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi