Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

Yrittäjät: Hallitukselta tärkeitä päätöksiä, ammattidieselin toimeenpanossa ei pidä viivytellä

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen siihen, että ammattidieselin valmistelu aloitetaan ja työmatkavähennystä väliaikaisesti nostetaan. Hallitus esitteli energiapakettinsa tänään. – Moni kuljetusalan yrittäjä on ahtaalla. Kuljetusalan kannattavuus on jyrkässä laskussa polttoainehintojen hurjan nousun takia. Ammattidieselin käyttöönotto on kovasti kaivattu helpotus, sanoo liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä.

Suomen Yrittäjät on vaatinut ammattidieselin valmistelun aloittamista viipymättä. Järjestö on tyytyväinen hallituksen myönteiseen päätökseen asiasta.

–  Ammattidiesel on olennainen ratkaisu raskaan liikenteen kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja kaikkien suomalaisyritysten kustannustehokkaan logistiikan turvaamiseksi Nyt on varmistettava, että hallituksen valmistelu etenee nopeasti, Vehmanen toteaa.

Käytännössä ammattidiesel tarkoittaa sitä, että raskaisiin ajoneuvoihin tankattaisiin samaa dieseliä kuin aiemminkin. Yrittäjä voisi hakea palautusta maksamistaan polttoaineveroista.

Työmatkavähennyksen nostaminen on järkevä päätös

Suomen Yrittäjät kiittelee hallituksen linjausta työmatkavähennyksen väliaikaisesta nostamisesta.

Vähennyksen enimmäismäärää nostetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä omalla autolla kuljettaessa korotetaan määräaikaisesti 0,30 e/km (aiemmin 0,25e/km).

–  Työmatkavähennyksen nostaminen on järkevä päätös. Tällä varmistetaan, että työnteon kannattavuus ei vaarannu korkeiden polttoainekustannusten takia, Vehmanen sanoo.

Yrittäjät korostaa, että työn tekemisen pitää olla aina sosiaaliturvan nostamista kannattavampaa. Siksi on tärkeää, että korkeat työmatkakustannukset eivät muodostu kenenkään työnteon esteeksi.

Hallitus esitteli linjaukset tänään määräaikaisina toimina.

Akuutissa kustannuskriisissä tarvitaan tukitoimia pahimman yli pääsemiseksi. Yrittäjät muistuttaa, että valtiontalouden kestävyyden kannalta on olennaista, että väliaikaiseksi tarkoitettujen päätösten määräaikaisuudesta pidetään myös kiinni, kuten maatalouden tuotantorakennusten kiinteistöverosta vapauttamisesta.

Lisätietoja: pääekonomisti, johtaja Mika Kuismanen, p. 050 3560705, mika.kuismanen@yrittajat.fi ja liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen, p. 040 8471992, emma-stina.vehmanen@yrittajat.fi