3.10.2008 klo 15:20

Yrittäjät innolla mukana kuntavaaleissa

Kuntavaaleissa on 2 250 SY:n jäsenyrittäjää ehdolla valtuustoihin eri puolueiden listoilta. Monilla paikkakunnilla tehdyt kuntaliitokset ovat vähentäneet valtuustopaikkoja ja ehdokasmääriä, joten suhteellisesti yrittäjäehdokkaiden määrä on lisääntynyt selvästi.

– Yrittäjäehdokkaita on tällä kerralla hieman enemmän kuin neljä vuotta sitten pidetyissä kuntavaaleissa, joten voimme olla tyytyväisiä ehdokasasetteluun, johtaja Kari Hiltunen arvioi.

Suuri yrittäjäehdokkaiden määrä kertoo, että yrittäjät ovat halukkaita osallistumaan kunnalliseen päätöksentekoon omissa kotikunnissaan. Suomen Yrittäjien jäsenyrittäjiä on ehdokkaina kaikkien puolueiden listoilla. Eniten yrittäjäehdokkaita ovat saaneet listoilleen Kansallinen Kokoomus ja Suomen Keskusta. Näiden kahden puolueen yhteenlaskettu yrittäjäehdokkaiden määrä on 76 % kaikista yrittäjäehdokkaista. Tässä ei ole tapahtunut oleellista muutosta viime kunnallisvaaleihin verrattuna. Pienemmistä puolueista yrittäjäehdokkaiden määrää ovat pystyneet hieman lisäämään kristillisdemokraatit, perussuomalaiset, RKP ja vihreät.

Vasemmistopuolueet ovat säilyttäneet suhteellisena asemansa ehdokasmäärissä. Vasemmistolaisia yrittäjäehdokkaita on 10 prosenttia.

Alueellisesti jäsenyrittäjäehdokkaiden määrä edellisiin vaaleihin verrattuna on selkeästi kasvanut Etelä-Savossa, Helsingissä, Keski-Suomessa, Pohjois-Karjalassa, Satakunnassa, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla.

Kaikkiaan yrittäjäehdokkaita on kuntavaaleissa noin 5000.

Yrittäjien tavoitteet hyvin esillä puolueiden kuntaohjelmissa

Suomen Yrittäjien kuntavaalitavoitteet löytyvät suhteellisen hyvin lähes kaikkien eduskuntapuolueiden kuntaohjelmista. Pääpaino ohjelmissa on odotetusti kuntapalveluissa, mutta niistä löytyy myös laaja-alaisempaa pohdintaa kuntien elinvoimaisuuden kehittämiseksi.

– Puolueiden kuntavaaliohjelmia voi luonnehtia eräällä tavoin myös yrittäjälähtöisiksi Vasemmistoliiton ohjelmaa lukuun ottamatta. Painotuksissa on eroja, mutta kokonaisuudessaan ohjelmien sisältöihin yrittäjät voivat olla tyytyväisiä. Erityisesti palvelurakenneuudistukseen ja yksityisten palveluntuottajien nykyistä parempaan hyödyntämiseen liittyvät näkemykset ovat oivallisia. Kristillisdemokraateilla on jopa oma kuntavaaleihin liittyvä yrittäjyysohjelmansa, kehittämispäällikkö Janne Pesonen Suomen Yrittäjistä kiittelee.

Suomen Yrittäjien tavoitteissa vahvasti esillä olevat palvelusetelit on kirjattu myös Kokoomuksen, Keskustan, Kristillisdemokraattien, RKP:n ja SDP:n vaaliohjelmiin. Esimerkiksi RKP:n ohjelmassa todetaan, että ”haluamme lisätä kuntalaisten valintamahdollisuuksia lisäämällä palveluseteleiden käyttöä”. Myös Keskustan palvelusetelikanta pohjautuu käyttäjädemokratian parantamiseen. Kokoomus esittelee palveluseteliä esimerkein.

– Suomen Yrittäjien näkökulmasta selkein epäkohta puolueiden kuntavaaliohjelmissa on päätöksenteon yritysvaikutusten arvioinnin puuttuminen. Toisaalta positiivinen yleinen suhtautuminen yrittäjyyden edellytysten kehittämiseen luo hyvät lähtökohdat ajaa vaikutusarviointia osaksi päätöksenteon arkipäivää vaalien jälkeen, kehittämispäällikkö Janne Pesonen uskoo.

Järjestöjohtaja Kari Hiltunen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 604 090
Kehittämispäällikkö Janne Pesonen, Suomen Yrittäjät, p. 040 837 2170

Liitteet:

Tilasto kaikista yrittäjäehdokkaista (tilanne 22.10.2008)
Tilasto tietonsa Suomen Yrittäjien kunnallisvaalisivuilla julkaisseista

Lue myös: