19.9.2007 klo 14:01

Yrittäjät mukaan kehitysyhteistyöhön – kohteena yrittäjyyden edistäminen Etelä-Afrikassa

Yrittäjiä kannustetaan mukaan kehitysyhteistyöhön. Suomi-Etelä-Afrikka -seuran hanke ”Mikroyrittäjyyden edistäminen Etelä-Afrikassa” tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden. Hankkeessa ovat mukana mm. Suomen Yrittäjät, Suomen lähetysseura ja Liikemiesten lähetysliitto.

Hankkeen keskeisin toimintamuoto on eteläafrikkalaisten pienyrittäjien koulutus tiiviskursseilla. Tuleva yrittäjä oppii yrittämisen aakkoset laskimen käytöstä budjetointiin, liiketoimintasuunnitelman laatimiseen sekä yrityksen tulojen ja menojen hallintaan, hankkeen projektipäällikkö, suurlähettiläs Tapani Brotherus kertoo.

Ulkoasiainministeriö on tukenut hanketta vuodesta 2005 alkaen, ja nyt yrittäjien toivotaan lähtevän laajemmin mukaan tukemaan mikroyrittäjyyttä Etelä-Afrikassa. Projektissa on tähän mennessä koulutettu yli 600 pienyrittäjää, ja mukaan mahtuu todellisia menestystarinoita. Kun yrittäjä antaa esimerkiksi 90 euroa, ulkoministeriö antaa 600 euroa lisää ja 10 kotiäitiä saa eväitä yrittäjyyteen.

Yrittäjien menestystarinoihin voi tutustua kampanjan internetsivuilla ja samalla voi osallistua eteläafrikkalaisen vuoden 2008 yrittäjän valintaan. Kotimaassa kampanjaa edistetään lisäksi mm. joulukampanjalla ja gaalakonsertilla sekä vuoden 2008 loppupuolella yrittäjille suunnatun Etelä-Afrikan -matkan avulla.

Yrittäjyys lisää hyvinvointia

Suomalaiset yrittäjät ovat vahvasti mukana globalisaatiokehityksessä. Globalisaatioon liittyy yhteistyö myös kehittyvien maiden kanssa. Osallistumalla tähän hankkeeseen suomalaiset yrittäjät haluavat osoittaa pitävänsä kehitysapua tärkeänä. Hankkeiden tulee mahdollisimman hyvin tukea kyseisten maiden kehitystä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

– Yrittäjien luoma hyvinvointi ja kasvu ovat myös kehittyvien maiden keskeinen keino parempaan tulevaisuuteen. Tässä hankkeessa luodaan edellytyksiä sille, että eteläafrikkalaiset kehittävät ja ylläpitävät itse pysyviä toimintamalleja yrittäjäkoulutukselle ja uuden yrittäjyyden syntymiselle. Suomen Yrittäjien roolina hakkeessa on ollut paitsi tuoda yrittäjäkoulutukseen liittyvää asiantuntemusta, myös viedä viestiä suomalaisille yrittäjille heidän mahdollisuuksistaan tukea yrittäjäkoulutusta Etelä-Afrikassa. Hankkeen kautta voi syntyä myös kauppa- ja yhteistyökumppanuuksia suomalaisille yrityksille. Tästä hyvänä esimerkkinä on kuuden eteläafrikkalaisen yrittäjän osallistuminen marraskuussa Helsingissä pidettäville
kädentaitomessuille.

Hanke toteutetaan paikallisten kumppanien kanssa

Yrittäjäkoulutus antaa tavallisille ihmisille, ja erityisesti köyhille kehitysmaiden naisille, valmiuksia rakentaa itse perheelleen hyvää elämää omassa maassaan. Tällaiseen vastuulliseen omaehtoisuuteen pyrimme muussakin toiminnassamme, Suomen Lähetysseuran johtaja Seppo Rissanen sanoo.

– Olen itse tutustunut koulutuksen saaneiden perustamiin yrityksiin ja nähnyt sen ilon ja kiitollisuuden, jonka onnistuminen on tuottanut. Mahdottomilta näyttäneet asiat ovat yhtäkkiä tulleet mahdollisiksi, on syntynyt uutta elämää ja toivoa.

Yhteistyö niin eteläafrikkalaisten kuin suomalaistenkin yrittäjien kanssa sopii Rissasen mukaan Suomen Lähetysseuralle luontevasti ja laajentaa järjestön toimintakenttää. Yrittäjyyden tukeminen on työtä köyhyyttä ylläpitävien rakenteiden poistamiseksi ja tasa-arvon edistämiseksi. Menestyvät pienyrittäjät luovat hyvinvointia ympäristöönsä.

Lähetysseuran periaatteiden mukaista on myös se, että hanke toteutetaan yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa. Etelä-Afrikan kirkon seurakunnat ovat linkkejä tässä verkostossa. Ruohonjuuritason yhteistyö varmistaa Rissasen mukaan kestävien tulosten saavuttamisen.

Kampanjaan voi osallistua maksamalla lahjoitussumman projektin tilille: Sampo 800016-2195670. Saaja on Suomi-Etelä-Afrikka -seura ry.

Lisätietoja:
Projektikoordinaattori Leena Marsio, p. 044 2501 179, leena.marsio@saunalahti.fi
Koulutusasiamies Veli-Matti Lamppu, p. (09) 2292 2868, veli-matti.lamppu@yrittajat.fi

>> www.afrikka.net/kampanja

OnLine uutiset